بررسی کارآیی حذف آرسنیک توسط کربن فعال ساخته شده از پوست گردو از محیط های آبی

چکیده:
سابقه و هدف
آرسنیک به دلیل پتانسیل آسیب به سلامت انسان و محیط، به عنوان فلزی سنگین و آلاینده ای سمی مورد توجه است. یکی از مکانیزم های حذف آرسنیک از محیط های آبی فرآیند جذب است. از این رو هدف از این تحقیق بررسی کارآیی حذف آرسنیک توسط کربن فعال ساخته شده از پوست گردو از محیط های آبی بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، پوست گردو سنتز شد و جاذب از آن تولید شد. محلول استوک آرسنیک در غلظت های 20، 40، 60، 80، 100، 120 و 140 میلی گرم بر لیتر ساخته شد. مطابق با آزمایش جار، به وسیله اختلاط سریع به مدت 7 ساعت با 120 دور در دقیقه برای رسم کینتیک واکنش، و اختلاط آرام به مدت 24 ساعت با 90 دور در دقیقه برای بررسی تعادل واکنش و نیز دوز جاذب (10، 20 و 30 میلیگرم بر لیتر )، اثر پارامترهای موثر در فرایند جذب نظیر pH (5/5، 2/6 ، 9/6، 6/7 و 3/8 ) ، بررسی شد. همچنین برای بیان عملیات آزمایشگاهی، ایزوترم های لانگمویر، فروندلیچ برای هر بار آزمون جارمورد استفاده قرار گرفتند.
یافته ها
مطابق مدل لانگمویر، ظرفیت کربن فعال پودری حاصل از سنتز پوست گردو در جذب آرسنیک محلول حدود 15/3 (میلی گرم بر گرم) بدست آمد. همچنین بر طبق مدل فروندلیچ، این ظرفیت جذب در حدود 05/2 (میلی گرم بر گرم) حاصل شد. نتایج این مطالعه نشان داد که با کاهش pH و میزان آرسنیک در محلول آبی، مقدار جذب در بیشترین سطح خود است. همچنین با افزایش میزان آرسنیک محلول و pH ، مقدار جذب کاهش یافت.
نتیجه گیری
کربن فعال سنتز شده توسط پوست گردو با توجه به ضایعاتی بودن پوست گردو در کشور و ارزان بودن سنتز آن ، می تواند به عنوان یک جاذب آرسنیک مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p1517775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!