بررسی شدت رسوب دهی، شناسایی و تعیین زون های نیازمند به حفاظت و احیا در منطقه حفاظت شده گنو

چکیده:
عدم حفاظت کافی از منطقه حفاظت شده گنو، باعث شده تا بخشهای زیادی از این منطقه تخریب گردد. این در حالی است که منطقه گنو دارای گونه های گیاهی و جانوری نادر و منحصر به فردی است. این مطالعه با هدف پهنه بندی مناطق مناسب برای حفاظت خاک، بازسازی و احیای خاک و استفاده های ویژه با توجه به توانمندی های مناطق خشک انجام گرفت. برای پهنه بندی منطقه مورد مطالعه از لایه های اطلاعاتی شیب، جهت، ارتفاع، پوشش گیاهی، خاک و مناطق روستایی استفاده شد. پس از تهیه نقشه واحدهای شکل زمین، به روش مدل اکولوژیک مخدوم، زون بندی نهایی در منطقه انجام شد. سپس مناطق مناسب حفاظت و احیا و گردشگری تعیین و طبقه بندی شد. همچنین در هر تیپ گیاهی، عوامل فرسایش به روش MPESIAC امتیازدهی و پس از جمع بندی امتیازات با استفاده از جدول طبقه بندی کلاس رسوب دهی، شدت رسوب دهی تعیین گردید. نتایج نشان داد از کل منطقه مورد مطالعه 12457 هکتار (28) در زون حفاظت، 203 هکتار (45/0 درصد) در زون بازسازی و احیاء و 95 هکتار (21/0 درصد) از کل منطقه در زون استفاده های ویژه قرار می گیرد. بررسی شدت رسوب دهی نشان داد تیپ گیاهی Ziziphus spina-christi (L.) Desf. در ارتفاعات پایین منطقه با جمع امتیازات 87، دارای کلاس رسوب دهی 4 یا فرسایش زیاد است و موثرترین عامل رسوب دهی در این منطقه فرسایش رودخانه ای و شیب است. نتایج این مطالعه نشان داد خاک در بیش از یک پنجم منطقه به شدت تخریب شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 90
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1519495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!