تبیین وجودی مرگ از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
چکیده:
در این مقاله با استفاده از مبانی سه گانه هستی شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی به تبیین مرگ از نظر ابن سینا و ملاصدرا پرداخته شده است. ابن سینا بر مبنای نگرش ماهوی، از مبانی انسان شناختی همانند دو ساحتی بودن انسان، روحانیه الحدوث و روحانی هالبقا بودن نفس در تبیین مرگ بهره می گیرد. در جهان شناسی ابن سینا مساله مرگ، بدون حضور عالم مثال منفصل و با تاکید بر عالم عقل و نظریه افلاک تبیین می شود. او با استفاده از این مبانی و با تقسیم مرگ به دو قسم طبیعی و ارادی، تبیینی ماهوی و طبی از مرگ ارائه می دهد، بدین گونه که مرگ قطع تعلق نفس به بدن است و علت اصلی آن حرارت و طبیعت، عدم قابلیت بدن و تناهی قوای آن است، درحالی که ملاصدرا بر پایه نگرش وجودی از مبانی انسان شناختی و جهان شناختی در تبیین مرگ بهره می گیرد مانند انحای سه گانه تجرد نفس، جسمانیه الحدوث و روحانی هالبقا بودن آن و اعتقاد به عوالم سه گانه هستی که عبارتند از: عالم عقل، عالم مثال و عالم ماده که انسان در تداوم حرکت وجودی خود با مرگ، قوس صعود را در این عوالم طی می کند. ملاصدرا با تقسیم مرگ به سه نوع طبیعی، اخترامی و ارادی، تبیینی متافیزیکی و وجودی از مرگ طبیعی ارائه می دهد، با این توضیح که: مرگ، امری وجودی و پایان حرکت تکاملی و استقلالی نفس از بدن است. تفاوت این دو تبیین این است که در نظر ابن سینا بدن نقش اصلی در مرگ دارد، درحالی که در نظر ملاصدرا نفس نقش اصلی را در مرگ ایفا می کند.
کلیدواژگان:
مرگ ، تبیین ماهوی ، تبیین وجودی ، ابن سینا ، ملاصدرا
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 55
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1519860
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبیین پارادوکس «تعالی و انکار تعالی»برهمن در اوپانیشادها
نشریه پژوهش های هستی شناختی، پاییز و زمستان 1401 -
سعد و نحس ایام و تبیین سینوی خواجه طوسی از آن
مریم جاوید*، زهره توازیانی،
مجله تاملات فلسفی، بهار و تابستان 1401