مقایسه افسردگی زنان دردوران بارداری و پس از زایمان

پیام:
چکیده:
دوران بارداری و بعد از زایمان دورانی هستند که زنان با تغییرات مختلف فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مواجه می شوند و بیشترین خطر برای بروز اختلالات خلقی مثل افسردگی وجود دارد. لذا هدف از این مطالعه مقایسه میزان شیوع افسردگی در زنان باردار و پس از زایمان بوده است. مطالعه حاضر یک مطالعه علمی-مقایسه ای است که با استفاده از مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبرگ به بررسی شیوع افسردگی زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری و زنان 2 ماه پس از زایمان در مراکز بهداشتی و درمانی شهر بناب پرداخته است. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس مجموعا 250 نمونه مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که56 درصد از زنان باردار و 28 درصد از زنان پس از زایمان دچار افسردگی بودند؛ همچنین آزمون تی مستقل نشان داد که اختلاف نمره افسردگی بین دو گروه معنی دار بود (01/0=P). با توجه به نتایج مطالعه که نشان داد زنان باردار دارای نمره افسردگی بالایی هستند ضرورت دارد مسئولان به نیازهای بهداشت روانی زنان باردار (و پس از دوره بارداری) توجه نشان دهند. هم چنین این مطالعه پیشنهاد می کند تا مطالعات جامعی جهت بررسی علل شیوع افسردگی بالاتر در زنان باردار در جامعه ایران انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 85
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1526810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!