بررسی فراوانی جهش های مضاعف شدگی ژنHER2/neu در بیماران مبتلا به سرطان معده با استفاده از تکنیک تکثیر پروب وابسته به الحاق چندتایی

چکیده:
زمینه و هدف
بدخیمی های معده به عنوان چهارمین سرطان شایع در جهان مطرح می باشند. با آن که بیان بیش از اندازه ژنHER2/neu در بسیاری از سرطان ها با پیشگویی ضعیفی همراه است اما اطلاعات اندکی در رابطه با تکثیر ژنHER2 در سرطان معده با تکنیکMLPA در دسترس است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان فراوانی موتاسیون های حاصل از مضاعف شدگی ژن HER2/neu با استفاده از تکنیک MLPA در بیماران مبتلا به سرطان معده می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه ی توصیفی تعداد 60 نمونه بلاک بافتی بیماران مبتلا به سرطان معده با سابقه اندوسکوپی یا جراحی، بین سال های 1376 تا 1391 در مرکز بهداشتی–درمانی افضلی پور کرمان از نظر جهش های حذف و اضافه در ژن HER2/neu بررسی شدند.
نتایج
73.3 درصد از نمونه های مورد مطالعه متعلق به مردان و 26.7 درصد زنان بودند. میانگین سنی نمونه های مورد بررسی 62.71 سال بود. به طور کلی فراوانی مضاعف شدگی ژن HER2 در بیماران در سطح پایین 10 درصد و در سطح بالا 3/33 درصد بود.
نتیجه گیری
بطور کلی میزان فراوانی مضاعف شدگی ژن HER2/neu در مردان بیشتر از زنان بوده، با این حال پیشنهاد می گردد پژوهش های بیشتری در این زمینه بعمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!