بررسی تاثیر اجرای طرح ترخیص بر رضایتمندی مادران نوزادان نارس بستری در NICU و نوزادان

چکیده:
مقدمه
نوزادان نارس و کم وزن، از گروه های در معرض خطر در جامعه هستند و بعد از ترخیص، آسیب پذیری بیشتری را نسبت به نوزادان رسیده تجربه می کنند، و نیازمند مراقبت های ویژه می باشند .
هدف
هدف از طرح ترخیص، آماده سازی خانواده ها برای به عهده گیری مراقبت کامل از نوزاد نارس در هنگام رفتن به خانه است . پژوهش حاضر با هدف تاثیر اجرای طرح ترخیص، بر رضایتمندی مادران نوزادان نارس بستری انجام شد.
روش
این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی است که بر روی 92 مادر دارای نوزاد نارس 36-32هفته بستری در بخش نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان الزهراء تبریز در سال92 انجام شد. طرح ترخیص برای مادران گروه آزمون انجام شد، و مادران گروه شاهد، مراقبت های معمول بخش را دریافت کردند. میزان رضایتمندی مادران دو گروه در دو مرحله پذیرش و ترخیص سنجیده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایتمندی والدی(در مقیاس لیکرت) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 و آزمون های تی تست و کای دو در سطح معناداری 05/0 انجام شد .
یافته ها
مقایسه میانگین نمرات مادران شرکت کننده قبل از اجرای طرح ترخیص بین گروه آزمون و شاهد به ترتیب با میزان 60/39 و58/34 بود که معنادار نبود اما بعد از مداخله اختلاف نمرات قبل با بعد بین دو گروه آزمون و شاهد به ترتیب 95/45 و 80/36 بود که از نظر آماری تفاوت معناداری مشاهده شد(000/0)= p
نتیجه گیری
اجرای طرح ترخیص،افزایش میزان رضایتمندی مادران نوزادان نارس را به همراه دارد. طرح ترخیص، عنصری بنیادی در ایجاد انتقال از جایگاه مراقبتی حاد به خانه است. بنابراین اجرای طرح ترخیص تاثیر مثبتی روی پیامدهای بیمار و تعهد و سازگاری خانواده بعد از بازگشت به خانه دارد .
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!