آیا فتودینامیک درمانی ضدمیکربی زیر حد کشنده منجر به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در جدایه های Pseudomonas Aeruginosa می شود؟

چکیده:
مقدمه
فتودینامیک درمانی ضد میکربی(APDT) روشی امیدبخش برای کشتن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است. در این روش، حساسگر نوری در مجاورت طول موج خاصی از نور منجر به القاء واکنش های فتوتوکسیک می شود.
اگر APDT زیر حد کشنده باشد و نتواند موجب مرگ تمامی سلول های میکربی گردد، باکتری های باقی مانده در محل با استرس اکسیداتیو مواجه می شوند که می تواند منجر به افزایش مقاومت های آنتی بیوتیکی در این باکتری ها شود. لذا، هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر APDT زیرحد کشنده بر حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه های Pseudomonas Aeruginosa بود.
روش بررسی
چهل جدایه بالینی P. aeruginosa (20 جدایه حساس به آنتی بیوتیک و 20 جدایه مقاوم به آنتی بیوتیک)، تحت تاثیر APDT با رنگ تولوئیدن بلو (با غلظت نهایی
100μg/ml و چگالی انرژی 4J/cm2/23) و متیلن بلو (با غلظت نهایی mg/ml 1 و چگالی انرژی 9J/cm2/81) قرار گرفتند. بعد از مواجهه، حساسیت آنتی بیوتیکی ارگانیسم های زنده نسبت به گروهی از آنتی بیوتیک ها تعیین شد و با گروه شاهد مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین کاهش لگاریتمی کل سلول های زنده با رنگ متیلن بلو در جدایه های مقاوم 06/0±16/1 و در جدایه های حساس 24/0±9/0 و با رنگ تولوئیدن بلو در جدایه های مقاوم 39/0±45/0 و در جدایه های حساس 24/0±57/0 بود. با توجه به آنکه کاهش لگاریتمی تعداد باکتری های زنده کمتر از 3 بود، APDT اثر کشنده نداشت. در 40 سویه مورد مطالعه حساسیت به سیپروفلوکساسین پس ازAPDT با متیلن بلو افزایش یافت. این نتیجه برای آمیکاسین و سفتازیدیم نیز به دست آمد (05/0>P). بعد ازAPDT باتولوئیدن بلو الگوی حساسیت ضدمیکروبی 40 سویه تغییری نکرد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که مواجهه جدایه های P. aeruginosa باAPDT زیر حد کشنده منجر به افزایش مقاومت این جدایه ها نسبت به برخی از آنتی بیوتیک های مصرفی نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1536671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!