بررسی هیستومورفومتریک واکنش بافت به مینی اسکروهای دارای پوشش کامپوزیتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ثبات مینی اسکروها به عوامل مکانیکی در مراحل اولیه و بیولوژیک پس از استئواینتگریشن وابسته است. مینی اسکروها می توانند شوک های حرارتی محیط دهان را به مغز استخوان هدایت نمایند. نشان داده اند که میزان استئواینتگریشن و التهاب با شکست درمانی مینی اسکرو ارتباط دارد. هدف از مطالعه مقایسه واکنش بافت به مینی اسکروهای دارای پوشش کامپوزیتی در مقایسه با انواع فاقد پوشش می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه حیوانی مینی اسکروهای به قطر 4/1 میلی متر و طول شش میلی متر داخل فک بالای 12 خرگوش نر قرار داده شد. در سمت راست و سمت چپ برای هر خرگوش یک مینی اسکرو قرار گرفت. مینی اسکروهای سمت راست پوشش کامپوزیت داشتند. در سمت چپ مینی اسکروها بدون پوشش کامپوزیت بودند. در طول سه ماه، روزانه ده بار به طور متناوب آب سرد یک درجه سانتی گراد و آب گرم چهل درجه سانتی گراد وارد دهان حیوانات شد. پس از سه ماه، خرگوشها معدوم شدند و مقاطع بافتی پارافینه از فک تهیه شد. واکنش بافت با میکروسکوپ نوری بررسی شد. تست های Paired t Test وWilcoxon sign rank برای آنالیز آماری استفاده گردید.
یافته ها
میانگین استئواینتگریشن در گروه با پوشش کامپوزیتی 3/5±1/32 و در گروه بدون پوشش 43/3±4/20بود. میزان استئواینتگریشن در مینی اسکروهای با پوشش کامپوزیتی به طور معنی دار بیشتر از گروه بدون پوشش بود. (0001/0 < p)، در هر دو گروه نوع استخوان تشکیل شده نابالغ بود و واکنش التهابی وجود نداشت.
نتیجه گیری
میزان استئواینتگریشن در مینی اسکروهایی که سر آنها با کامپوزیت پوشش داده شده است به طور معنی داری بیشتر مینی اسکروهای فاقدپوشش است.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!