قابلیتهای زمین گردشگری (ژئوتوریسم) چشمه های آب گرم و معدنی ایران

چکیده:
چشمه های آبگرم و معدنی از جمله زیباترین جاذبه های زمین گردشگری در سراسر دنیا می باشند که سهم زیادی در صنعت گردشگری برخی کشورها دارند. در کشور ایران بیش از 260 چشمه آبگرم شناسایی شده است و به نظر میرسد چشمه های شناسایی نشده دیگری نیز وجود داشته باشند. جنبه های مختلف این چشمه ها از قبیل مظهر چشمه ها، حوضچه ها و آبراهه ها، رسوب ها با ترکیب شیمیایی و رنگ متفاوت، پوشش های جلبکی متنوع، برخی بناهای تاریخی مرتبط با چشمه ها و مناظر طبیعی اطراف آنها گردشگران بسیاری را به خود جلب مینماید. جنبه گردشگری مهمتر چشمه های آبگرم، استفاده از آنها در مسایل درمانی میباشد که سابقه بسیار طولانی در ایران و جهان دارد. کاربری های درمانی چشمه های آبگرم ارتباط زیادی با ویژگی های ژئوشیمیایی آب آنها دارد و از این نظر چشمه های آبگرم ایران دارای تنوع ژئوشیمیایی قابل توجهی میباشند. با وجود پتانسیل های بالای گردشگری این چشمه ها، معرفی بین المللی و داخلی خوبی در رابطه با آنها انجام نشده و امکانات بهداشتی و رفاهی موجود در محل برخی از چشمه ها مناسب نیست. شناسایی و مطالعه علمی چنین چشمه هایی در کنار فراهم نمودن امکانات رفاهی میتواند ایران را به عنوان یکی از قطب های گردشگری طبیعی و درمانی دنیا مطرح نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 116
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1575699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!