تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای زنان باردارمراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر تربت حیدریه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تغذه مناسب بخش مهمی از ک بارداری سالم است. آموزش مناسب تغذ های میتواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت مادر و فرزند او داشته باشد. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای زنان باردار انجام شد.
مواد وروش ها
پژوهش حاضر ی مطالعه نمه تجربی میباشد که برروی 200 زن باردار مراجعه کننده به پا گاه های بهداشتی شهر تربت ک یی ح دره صورت گرفت. نمونه گری بصورت خوشه ایدو مرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که در دو مرحله ییی قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد.پرسشنامه ها در هر دو گروه مداخله و شاهد، توزع و تکمل شدند و بعد از آن مورد تجزیه و تحلیل ک یی قرار گرفتند. بر اساس آنالیز انجام شده، محتوای آموزشی تهیه و مداخله آموزشی در گروه مورد انجام شد. بعد از مدت زمان انتظار، همان پرسشنامه ها برای هر دو گروه تکمیل گردید و در نهات داده ها با نرم افزار آماری SSPS تجزه و تحلل شد. به منظور رعایت موازین اخلاقی یییبه شرکت کنندگان، هدف از تحقیق، محرمانه بودن اطلاعات و آزادی آنها برای ورود و خروج توضیح داده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، رفتار، منافع و موانع، حساسیت و شدت درک شده و خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت نداشتند. پس از آموزش، میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه مداخله بطور معنی داری افزایش پیدا کرد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای مادران باردار تاثیر مثبت دارد و از بین متغیرهای پیش بینی کننده، حساسیت درک شده بیشترین تاثیر را بر رفتار دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1576827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!