بررسی رابطه پوسیدگی های شدید دندانی در دوران کودکی (S-ECC) با شاخص توده بدن (BMI) در کودکان 2-4 ساله مهدکودک های سطح شهر تهران

چکیده:
سابقه و هدف
پوسیدگی های زودرس و شدید دندان در دوران کودکی (S-ECC) یکی از مشکلات مرتبط با سلامت دهان و دندان کودکان می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه پوسیدگی های شدید دندانی در دوران کودکی (S-ECC) با شاخص توده بدنی (BMI) در کودکان 4- 2 ساله مهدکودک های شهر تهران در سال تحصیلی 90- 1389 انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق مورد- شاهدی، 300 کودک مبتلا به S-ECC و 300 کودک سالم به عنوان گروه شاهد به صورت نمونه های تصادفی متوالی از مهدکودک های شهر تهران انتخاب و ازطریق پرسشنامه ومعاینه بررسی شدند. متغیرهای دموگرافیک، وزن، قد، نوع تغذیه، مصرف شیر و چگونگی آن به همراه شاخص BMI در آنان تعیین و شیوع پوسیدگی S-ECC بر حسب متغیرهای مختلف به دست آمد. داده های تحقیق با آزمون های chi-square و آنالیز logistic regression از نظر آماری بررسی شد.
یافته ها
متغیر جنس و نوع تغذیه در 2 سال اول زندگی، چگونگی مصرف شیر و داشتن عادت های غذایی خاص بر بروز یا عدم ابتلا کودکان به S-ECC تاثیر داشته است(05/0p<). در 5/40 درصد کودکان پسر و 2/51 درصد کودکان دختر، تغذیه در 2 سال اول زندگی با شیر مادر و شیر خشک صورت گرفته بود. 9/71 درصد کودکان پسر و 4/80 درصد کودکان دختر، مکمل غذایی و 6/70 درصد کودکان پسر و 4/72 درصد کودکان دختر، تنقلات مصرف می کردند. دختران و پسران مقادیر میانگین مشابهی از نظر متغیرهای وزن، سن و قد داشته و فقط از نظر dmft، دختران وضعیت نامناسب تری نسبت به پسران نشان دادند(05/0p<). تفاوت آشکاری از نظر مقادیر BMI در دو گروه سالم و مبتلا به S-ECC دیده نشد(05/0p<).
استنتاج: رابطه آشکاری بین شاخص توده بدنی و ابتلا به پوسیدگی های دندانی زودرس دوران کودکی دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!