مقایسه شدت جرم و مجازات جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی

چکیده:

رابطه میان شدت جرم و میزان مجازات آن، رابطه ای مستقیم است؛ به این معنا که هر چه جرمی شدیدتر باشد، ضرورتا مجازات آن نیز سنگین تر خواهد بود. نظر به اهمیت همین مسئله است که موضوع شدت جرائم بین المللی به بحث های بسیاری میان نویسندگان حقوقی، به ویژه قضات دادگاه های بین المللی کیفری ، دامن زده است. این مسئله به خصوص در مورد جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی بغرن جتر است؛ چون که هم دیدگاه های دکترین و هم رویه قضایی در این باره مشت تتر م ینماید. اگر چنین نتیجه ای به دست آید که با فرض یکسان بودن امور، جنایت علیه بشریت شدیدتر از جنایت جنگی است، آنگاه رفتار مجرمانه واحد چنانچه در زمره جنایات علیه بشریت جای گیرد، موجب مجازات بیشتری می شود. در این میان، عده ای با استناد به متن
اساسنامه های دادگاه های بین المللی کیفری، اعتقاد به شدیدتر بودن جنایات علیه بشریت نسبت به جنایات جنگی را بی پایه و اساس می خوانند و رویه قضایی دادگاه های بین المللی کیفری نورنبرگ و توکیو را هم شاهدی بر ادعای خود می دانند. دست های دیگر با واکاوی عناصر تشکیل دهنده هریک از دو جرم جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی، بر لزوم جنایات علیه بشریت تاکید کرده، و آن را توجیه « گسترده بودن » یا « سازمان یافته ».

زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!