بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طی دوران تحصیل تمامی دانشجویان به ویژه دانشجویان گروه علوم پزشکی علاوه بر داشتن مشکلات سایر دانشجویان، با مشکلات خاص رشته ی خود نیز مواجه می باشند به همین دلیل بیش از سایر دانشجویان در معرض خطر از دست دادن سلامت روانی بوده عزت نفس قطعی ترین عامل در روند رشد روانی فرد و یکی از مهم ترین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان علوم پزشکی گیلان انجام شد.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل 2866 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که 537 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی در سال تحصیلی 94-93 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی 58 سوالی استاندارد عزت نفس کوپراسمیت، شامل 4 بعد (عزت نفس عمومی، اجتماعی، خانوادگی و تحصیلی) و پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. سپس داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار عزت نفس در بعد عمومی (4/29±19/51)، بعد اجتماعی(1/29±5/35)، بعد خانوادگی (1/69±6/37)، بعد تحصیلی (1/68±5/62) و عزت نفس در کل(6/97±36/82) بود. هم چنین بین میانگین نمره ی عزت نفس با جنسیت دانشجویان (0/015 (p=، رشته ی تحصیلی (0/023 (p=، علاقه مندی به رشته ی تحصیلی (0/0001 (p= و سابقه ی واحد درسی مردود (0/013 p=) ارتباط معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
بیشترین نمره مربوط به عزت نفس در بعد خانوادگی و کمترین نمره مربوط به بعد اجتماعی به دست آمد. با توجه به اهمیت و ضرورت عزت نفس در تعالی نفس پیشنهاد می گردد کارگاه های آموزشی تقویت عزت نفس با توجه به تاثیر عوامل متعدد بر آن برای دانشجویان برگزار گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!