مقایسه عوارض ناشی از تعویض خون در نوزادان ترم و پره ترم مبتلا به زردی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تعویض خون به عنوان یکی از روش های درمان افزایش غیر طبیعی بیلی روبین در هفته اول زندگی، همواره با عوارض بالقوه و خطرناکی مواجه بوده است. از این رو پیشگیری و شناسایی به موقع این عوارض حائز اهمیت است. با توجه به شیوع بیشتر زردی در نوزادان پره ترم این مطالعه به منظوز مقایسه عوارض ناشی از تعویض خون در نوزادان ترم و پره ترم مبتلا به زردی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 50 نوزاد مبتلا به هایپر بیلی روبینمی و تحت درمان با تعویض خون به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. نمونه ها از نظر متغیرهایی چون پلاکت، کلسیم، قند خون، پتاسیم، سدیم، بیکربنات و علائم بالینی در حین تعویض خون و تا 24 ساعت پس از آن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
از مجموع 50 نوزاد مورد مطالعه؛ 22 نوزاد پره ترم (44 % ) و 28 نوزاد ترم (56 %) بودند. شایعترین عارضه تعویض خون، در مجموع نوزادان ترومبوسیتوپنی (48%) بود. شایعترین عارضه در نوزادان ترم؛ ترومبوسیتوپنی (67/85 %) و در نوزادان پره ترم؛ اسیدوز متابولیک (57/2%) گزارش گردید (0/05>p). عارضه هیپرگلیسمی (در 5 نوزادان ترم و 3 نوزادان پره ترم)، هایپوگلیسمی (تنها در 2 نوزاد پره ترم)، هیپوناترمی (تنها در 4 نوزاد پره ترم)، عارضه خطرناک هیپرکالمی (تنها در 1 نوزاد ترم) مشاهده گردید. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که ترومبوسیتوپنی (در نوزادان ترم) و اسیدوز متابولیک (در نوزادان پره ترم) شایعترین عوارض ناشی از تعویض خون بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!