تبیین دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش: یک مطالعه کیفی

چکیده:
زمینه و هدف
شبکه های اجتماعی مجازی، از فن آوری های نوینی می باشد که در دهه گذشته پا به عرصه ارتباطات نهاده است و به طور چشمگیری در حوزه های گوناگون از جمله آموزش، مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که این رسانه های نوین اجتماعی، شیوه های زندگی و ارتباطی افراد را دچار تغییراتی کرده است و از طرفی گرایش و توجه دانشگاه ها به استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش دانشجویان می باشد، هدف از انجام پژوهش حاضر، تببین دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش بود.
روش کار
این مطالعه، به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. 13 مشارکت کننده به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با روش ضبط مصاحبه فردی و به صورت نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار MaxQdata مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تحلیل داده های این تحقیق، منجر به استخراج 476 کد، 59 زیرطبقه، 11 طبقه فرعی و 4 درون مایه اصلی شامل «مزایای شبکه های اجتماعی (3 طبقه فرعی)، آسیب های شبکه های اجتماعی (2 طبقه فرعی)، زیرساخت های لازم برای استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش (3 طبقه فرعی) و توانمندی های شبکه های اجتماعی در آموزش (3 طبقه فرعی)» گردید.
نتیجه گیری
این مطالعه مزیت ها، معایب و کاربردهای آموزشی شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش را نشان داد. با توجه به اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش دانشجویان، پیشنهاد می شود که با فراهم آوردن زیرساخت های لازم از جمله اینترنت پرسرعت، پروتکل های آموزشی و... زمینه ارتقای شبکه های اجتماعی در آموزش فراهم گردد تا دانشجویان بتوانند هر چه بهتر در آموزش از این شبکه ها استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!