بررسی تطبیقی مفهوم و مصادیق آرزو، بین «متون دینی با تاکید بر ادعیه مهدوی» و «فرضیه جذب»

پیام:
چکیده:
مفهوم آرزو و مفاهیم وابسته به آن _ مانند امل، رغبت، تمنا و... _ در متون اسلامی از جمله ادعیه و زیارات، مورد توجه و توصیف قرار گرفته است. برخی از اوصاف و تطبیقاتی که درباره مفهوم امل در ادعیه و زیارات مهدوی آمده اند عبارت اند از وصال معنوی و ارتباط قلبی با امام عصر(عج)، درک دوران ظهور و بهره مندی از ایشان، تحقق آمال امام زمان(عج) و دیگر معصومان(ع) در دنیا و آخرت، رسیدن مومنان و منتظران به آرزوهای ایمانی خود و... . نوع و مصادیق آمال و آرزوها و رغبت های مورد اهتمام در ادعیه، افزون برآن که فوق رغبت اولیه انسان است، فراهم کننده خواسته ها و امیال دیگر دنیوی و اخروی نیز هست که در پناه ظهور و فرج اهل بیت (ع) واقع می شود. از سوی دیگر، در برخی فرضیه های مطرح شده منتسب به علوم روان شناسی در دهه های اخیر، تمرکز ذهنی بر آرزوها و دستور به طبیعت و حرکت جهان به سمت تحقق این آمال به عنوان یک قانون به شمار آمده است. برخی از روان شناسان مسلمان و مبلغان این فرضیه ها در داخل کشور نیز با تمسک به آیات و روایات، مفهومی خاص از آرزوهای دینی و چگونگی تحقق آن عنوان می کنند. با بررسی تطبیقی این دو دیدگاه، نکاتی مثبت و مشترک همچون مثبت اندیشی و اعتماد به نفس و نیز تکیه بر قوانین الهی در طبیعت یافت می شود. از سوی دیگر، نقاط افتراقی مانند عدم جامعیت در این فرضیه، تعارض آرزوها، سودمحوری و دنیاگرایی و فراهم نشدن زمینه های لازم برای تحقق آرزوها، توجه نکردن به جامعه آرمانی و آرزوهای تحت لوای انسان کامل و... نیز روشن می گردد که از اشکالات تئوری جذب، ناشی می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1610647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!