ساخت دزیمتر EPR نانوبلور استرانسیوم سولفات آلاییده با دیسپرسیوم و بررسی خواص دزیمتری آن

چکیده:
خواص دزیمتری نواقص بلوری القا شده در دزیمترهای میله ای نانوبلور استرانسیوم سولفات خالص و آلاییده با دیسپرسیوم به مقدار 2/0 درصد مولی برای تابش گاما با استفاده از روش تشدید پارامغناطیسی الکترون (EPR) در محدوده ی دزهای بالا در بازه ی 10 تا 15000 گری بررسی شد. مهم ترین سیگنال های EPR با فاکتور تمایز دهنده ی طیف سنجی (g-value) 0036/2g=، 0090/2g=، ، 0160/2g=، مشاهده شدند که به ترتیب مربوط به قله های SO3 ، SO4 و O3 ایجاد شده توسط تابش گاما در این دزیمترهای میله ای بودند. شدت سیگنال های EPR با افزایش دز جذبی تا دز 10000 گری به صورت خطی افزایش یافتند.
در این تحقیق با استفاده از روش هم رسوبی پودر نانوبلور استرانسیوم سولفات و آلاییده با دیسپرسیوم و تربیوم ساخته شده و با استفاده از مواد نگه دارنده ی پارافین وکس و EVA که در طیف سنجی EPR نویز وارد نمی کنند به صورت دزیمتر میله ای درآمدند. با مقایسه ای که بین طیف EPR حاصل از آلاینده ی متفاوت و غلظت آلایش متفاوت انجام شد. بیشترین شدت را قله ی استرانسیوم سولفات آلاییده با 2/0 درصد مولی دیسپرسیوم داشت، لذا برای مقایسه ی اصلی با استرانسیوم سولفات خالص انتخاب شد. در ادامه شدت قله های SO3 ، SO4 و O3 در بازه ی دزیمتری 10 تا 15000 گری برای دو نوع دزیمتر میله ای نانوبلور استرانسیوم سولفات خالص و استرانسیوم سولفات آلاییده با 2/0 درصد مولی دیسپرسیوم بررسی شد که طبق نتایج این بررسی آلاییدن استرانسیوم سولفات با 2/0 درصد مولی دیسپرسیوم علاوه بر افزایش حدود سه برابری حساسیت آن، بازه ی دزیمتری آن را بیش از ده برابر بهتر می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1654885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!