مطالعه اثرات عصاره های آبی و الکلی گیاه مرزنجوش (Origanum vulgare L.) بر درصد بقاء و برخی از شاخص های خونی ماهی کپور معمولی آلوده با آئروموناس هیدرو فیلا (Aeromunas hydrophila)

چکیده:
از معمول ترین باکتری های موجود در آب شیرین سراسر جهان آئروموناس هیدرو فیلا است که اغلب سبب بیماری در ماهیان پرورشی می شود. در طی سال های گذشته جهت مقابله با بیماری های عفونی آنتی بیوتیک ها به طور گسترده ای مورداستفاده قرارگرفته اند. در مقابل با رواج گرایش جهانی آبزی پروری سبز و توسعه سیستم های ارگانیک کاربرد گیاهان داروئی به عنوان درمان آنتی بیوتیکی موردتوجه قرارگرفته است. در این میان مرزنجوش از گیاهان مورداستفاده در طب سنتی می باشد که برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در این تحقیق تاثیرات عصاره های آبی و الکلی گیاه مرزنجوش بر درصد بقاء و برخی از فاکتورهای خونی ماهی کپور معمولی که به باکتری آئروموناس هیدرو فیلا آلودگی داشتند موردبررسی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا عصاره های آبی و الکلی گیاه مرزنجوش تهیه گردید و در مرحله بعد تعداد 150عدد ماهی کپور معمولی با میانگین وزن 25± 100 گرم تهیه شد. بعد از آداپتاسیون ماهی ها به 5 گروه در 3 تکرار (تعداد 10 عدد ماهی در هر تکرار) تقسیم شدند. در گروه شاهد مثبت تزریق سرم فیزیولوژی در ناحیه داخل صفاقی انجام شد و ماهیان هیچ گونه عصاره ای دریافت نکردند. در تیمار شاهد منفی تزریق باکتری زنده آئروموناس به میزان 106×5/1 در ناحیه داخل صفاقی صورت پذیرفت و نمونه ها با غذای عادی کپور تغذیه شدند. همین مقدار باکتری به 3 تیمار دیگر تزریق شد و به ترتیب تیمار سوم 16 گرم عصاره آبی، تیمار چهارم 1گرم عصاره اتانولی و تیمار پنجم 25/0گرم عصاره متانولی به ازای هر 1000 گرم غذا دریافت کردند. بعد از اتمام دوره 35روزه آزمایش از نمونه ها خون گیری و تست های سنجش فاکتورهای خونی انجام شد. همچنین میزان درصد بقاء در طول دوره ثبت و محاسبه گردید. نتایج نشان داد که عصاره های گیاه مرزنجوش باعث تغییر در فاکتورهای خونی ماهیان مبتلابه باکتری مذکور گردیده که این تاثیرات با شدت بیشتر در عصاره های الکلی بخصوص متانولی نسبت به عصاره آبی مشاهده گردید. همچنین میزان درصد بقاء در تیمار دریافت کننده عصاره متانولی اختلاف معنی داری با تیمار شاهد از خود نشان داد که می توان بیان کرد احتمالا بتوان از این گیاه برای درمان بیماری های ناشی از آئروموناس هیدرو فیلای در ماهیان به عنوان یک مکمل و یا جایگزین آنتی بیوتیکی استفاده کرد. البته برای تجویز قطعی نیاز به مطالعات تکمیلی و وسیع تر احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1661790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!