مقایسه کارآمدی روش های مختلف تعیین عادت غذایی ماهی قزل آلای خال قرمز Salmo trutta Linnaeus، 1758 در رودخانه دلیچای (پارک ملی لار، استان تهران)

چکیده:
در این مطالعه به منظور بررسی رژیم غذایی تابستانی ماهی قزل آلای خال قرمز، 101 نمونه ماهی در سال 1388 از رودخانه دلیچای واقع در پارک ملی لار، نمونه برداری شد. محتویات گوارشی ماهی ها، توسط منتخبی از روش ها، شامل آنالیزهای کمی محتویات گوارشی (تعداد، وزن و حضور طعمه)، شاخص های غنای گونه ای، شانون- وینر و یکنواختی، نمایش گرافیکی کاستلو براساس تعداد و وزن طعمه و همچنین یک نمایش گرافیکی سه بعدی جدید از روش کاستلو، بررسی شدند. براساس بررسی های صورت گرفته در پژوهش حاضر به طور کلی رژیم غذایی ماهی ها عمومی بوده و لارو دوبالان با درصد فراوانی نسبی عددی 73/71 درصد و پوره یک روزا با درصد فراوانی نسبی عددی 12/54 درصد، بیشترین اهمیت را در رژیم غذایی آن ها داشتند. در این بررسی براساس شاخص های تنوع، مشخص شد جنسیت تاثیری در رژیم غذایی و استراتژی تغذیه ماهیان قزل آلای خال قرمز نداشته، به طوری که اختلافی میان رژیم غذایی ماهیان نر بالغ و ماهیان ماده بالغ دیده نشد. در مقایسه کارآمدی سه نمایش گرافیکی از روش کاستلو، نمایش گرافیکی جدید به دلیل آن که تاثیر وزن و تعداد طعمه خورده شده را به طور هم زمان می سنجد، نسبت به دو روش دیگر نتایج بهتری ارائه داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1663323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!