بکارگیری دافنی ماگنا (Dahnia magna) و ناپلی آرتمیا در تغذیه آغازین لارو ماهی چالباش Acipenser guldenstaedtii Brandt and Ratzeburg، 1833

چکیده:
آزمایش تغذیه ای 28 روزه با لارو ماهی چالباش در شروع تغذیه فعال، با استفاده از 3 غذای زنده شامل دافنی ماگنا، آرتمیا اورمیانا و مخلوط آنها (50 درصد وزنی دافنی و 50 درصد وزنی آرتمیا) طی 6 بار تغذیه در روز انجام شد. لاروهای سالم ماهی چالباش از مرکز ماهیان خاویاری مرجانی تهیه شدند. لاروهای ماهی در سه تیمار (D ،A و D+A) با 3 تکرار (100 ماهی در هر حوضچه) برنامه ریزی شده، بر پایه 30 درصد وزن بدن در روز، به ترتیب از ناپلی آرتمیا اورمیانا، دافنی و مخلوط آنها تغذیه شدند. میانگین وزن اولیه بدن لاروهای ماهی2/5±35/33 میلی گرم و تراکم آنها 2 عدد در لیتر بود. این آزمایش در قالب یک طرح کاملا تصادفی اجرا شد. ماهیان به طور انفرادی در شروع و پایان آزمایش وزن شدند. ترکیب تقریبی لاشه نمونه های ماهی (ابتدا و انتهای آزمایش)، ناپلی آرتمیا، دافنی و مخلوط آنها تعیین شد. بیشترین پروتئین (75/68 درصد) و چربی خام لاشه (9/16 درصد) به ترتیب در تیمارهای D+A (لارو ماهی تغذیه شده با مخلوط ناپلی آرتمیا و دافنی) و A به دست آمد و اختلاف معنی داری بین تیمارها مشاهده شد (0/05 > P). بالاترین کارآیی ابقاء پروتئین (72/29 درصد)، کارآیی ابقاء چربی (14/61 درصد) و کارآیی ابقاء انرژی (44/81 درصد) در تیمار D+A به دست آمد. در حالی که حداقل نسبت کارآیی پروتئین (6/18) و کارآیی انرژی (0/83) به ترتیب در تیمارهای A و D نشان داده شد. نتایج مشاهدات حاضرثابت کرد که توانایی بهره برداری لارو ماهی چالباش در استفاده از غذای زنده، متفاوت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!