مطالعه برخی پارامترهای تنظیم اسمزی در ماهیان قزل آلای رنگین کمان تریپلوئید Oncorhynchus mykiss در سازگاری با سطوح متفاوت شوری آب

چکیده:
تغییرات مورفولوژی سلول های کلراید و بیان ژن زیر واحد 1bα آنزیم Na+-K+-ATPase قزل آلای تریپلوئید Oncorhynchus mykiss (میانگین وزن 6/70 گرم)، در انتقال مستقیم به شوری های 6، 12 و 18 ppt مورد بررسی قرار گرفتند. تغییرات در فراوانی، الگوی پراکنش و سطح مقطع برش خورده سلول های کلراید آبشش با استفاده از تکنیک بافت شناسی کلاسیک و مکان یابی Na+-K+-ATPase آبشش با استفاده از تکنیک ایمونوهیستوشیمی و استفاده از آنتی بادی IgGα5 انجام شد. بیان ژن زیر واحد 1bα آنزیم Na+-K+-ATPase با استفاده از تکنیک بیان ژن نیمه کمی مورد سنجش قرار گرفت .میزان بقا در طی دوره 10 روزه آزمایش در تمام تیمارها صد درصد بود و ماهیان منتقل شده به سطوح مختلف شوری اسمولالیته پلاسما را در سطوح استاندارد حفظ کردند. الگوی پراکنش سلول های کلراید در تمام تیمار ها مشابه و بر روی لاملا، پایه و بین لاملا بوده است. نتایج مطالعات ایمونوهیستوشیمی نشان دادند که بیشترین تعداد سلول های کلراید لاملایی و بین لاملایی در تیمار 18 pptوجود دارند. بیشترین مساحت سطح مقطع برش خورده سلول های کلراید در آب شیرین مشاهده شد. تغییرات بیان ژن زیر واحد 1bα آنزیم Na+-K+-ATPase با افزایش شوری، روند افزایشی نشان داد. با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد ماهی قزل آلای تریپلوئید به خوبی خود را با شوری های اعمال شده در محیط آزمایش سازگار کرده و توانایی لازم در مقابله با شوری های بررسی شده را دارند و به نظر گونه مناسبی جهت پرورش در آب های لب شور می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!