شیوع ژن های کدکننده پمپ های ترشحی qep Aو acrAB در سویه های کلبسیلا پنومونیه، جداشده از بیماران بستری در بیمارستان های منتخب شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش ظهور مقاومت فلوروکینولونی بین سویه های بالینی کلبسیلا پنومونیه، گزینه های درمانی عفونت های ناشی از این باکتری ها را کاهش داده است. این مطالعه با هدف بررسی شیوع ژن های کدکننده پمپ های ترشحی qepA و acrAB در سویه های کلبسیلا پنومونیه صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه بر روی 117 سویه کلبسیلا پنومونیه جداشده از بیماران بستری در بیمارستان های منتخب شهر تهران، طی سالهای 1394-1393 انجام شد. تست های حساسیت ضدمیکروبی با استفاده از روش دیسک دیفیوژن (براساس رهنمودهای CLSI) و شناسایی ژن های qepA، acrB و acrA، با استفاده از تکنیک PCR انجام گرفت.
یافته ها
در این مطالعه کلیستین و تیجیسیکلین، بهترین تاثیر را علیه نمونه های بالینی کلبسیلا پنومونیه داشتند. طبق نتایج PCR؛ 110 ایزوله (94%) دارای ژن acrAو 102 ایزوله (87%) دارای ژن acrB بودند. ژن qepA در هیچ یک از سویه های کلبسیلا پنومونیه یافت نشد.
نتیجه گیری
طبق نتایج مطالعه حاضر، شیوع ژن های کدکننده پمپ ترشحی acrAB در سویه های کلبسیلا پنومونیه که باعث مقاومت به فلوروکینولون ها می شود، موجب نگرانی است. بنابراین، برای کنترل عفونت و جلوگیری از گسترش باکتری های مقاوم به دارو، نیاز به مدیریت دقیق در تجویز دارو و شناسایی ایزوله های مقاوم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!