همسانه سازی و توالی یابی ژن های ویرولانسompA و smpAاسنیتوباکتربامانی جدا شده از نمونه-های بیمارستانی

پیام:
چکیده:
اسنیتوباکتربامانی یک پاتوژن نوظهور و مهم در بروز عفونت های مختلف بیمارستانی از قبیل، عفونت دستگاه ادراری، بیمارستانی، مننژیت و دستگاه تنفسی می باشد. این میکروارگانیسم حدود سه دهه است که شیوع گسترده ای پیدا کرده و به کلاس های مختلف آنتی بیوتیک مقاوم شده اند. هدف از این مطالعه جداسازی، کلونینگ و توالی یابی دو ژن ویرولانس کاندیدای تهیه واکسن بر علیه اسنیتوباکتربامانی می باشد.
مواد و روش ها
تعداد 30 نمونه عفونت های مختلف بیمارستانی(عفونت زخم، خون و عفونت های ادراری) از بیمارستان های امام علی(ع) و آیت الله کاشانی شهرکرد تهیه شد. نمونه ها بر روی محیط های بلاد آگار و مک کانکی آگار کشت داده شدند. جداسازی و تشخیص به روش های میکروسکوپی، کشت میکروبی و بیوشیمیایی انجام شد. دو ژن ompA و smpA با تکنیک PCR جداسازی و درون وکتور پلاسمیدی pTZ57R/T کلون شدند. صحت سازواره نوترکیب به دو روش PCR و هضم آنزیمی دوگانه انجام شد. دو ژن ompA و smpA کلون شده در پلاسمید pTZ57R/T توالی یابی شدند.
نتایج
از 30 نمونه جمع آوری شده، 10 ایزوله اسنیتوباکتربامانی(33/33%)تشخیص داده شد. الکتروفورز محصولات PCR دو باند 1150 و 411 جفت بازی بدست آمد که به ترتیب مربوط به ژنهای ompA و smpA بود. پلاسمید pTZ57R/T دارای بازده بالا و صحت همسانه سازی به دو روش PCR و هضم آنزیمی دوگانه دو باند 1150 و 411 جفت بازی را نشان داد. نتایج توالی یابی تشابه 95-90 درصدی دو ژن ompA و smpA با توالی رفرنس در ncbi را تایید کرد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده نشان داد که پلاسمید pTZ57R/T برای کلون سازی قطعات بزرگDNA مناسب می باشد و با توجه به حفاظت شدگی بالای دو ژن ompA و smpA برای ساخت واکسن می توان از آنها استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1207 تا 1217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1691843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!