مسئولیت پزشک: تبیین رویکرد ترددی قانونگذار در ماده ی (495) قانون مجازات اسلامی با تکیه بر سیر تطوری فقه امامیه
نویسنده:
چکیده:
فقی هان امامیه از آغاز تا کنون در کتب خویش به مسئولیت پزشکان توجه داشته اند. ایشان صور مختلفی در خصوص این مساله مطرح کرده و در بیشتر موارد حکم به ثبوت ضمان نموده اند. اما در خصوص حالتی که پزشکی ماهر، مباشرتا به معالجه بیماری می پردازد و بدون اینکه مرتکب تقصیری شود، تلف یا نقص عضو حاصل می آید، بر یک رای نیستند. برخی در صورت ماذون بودن پزشک از سوی بیمار یا ولی او به عدم تحقق ضمان فتوا داده اند و بسیاری نیز معتقد به ضمانت پزشک چه در صورت اخذ اذن و چه درصورت عدم اخذ آن میباشند. بدیهی است که این دو دیدگاه، در گستره ی دانش فقه مفهوم می یابند، اما به نظر میرسد که در حوزه اخلاق بحث های پیرامون آن همچنان ضروری است. در بررسی این اختلافات و برای صحت قضاوت در خصوص آنها، بایستی لزوما به سیر کلی سامان یافتن این دو نظریه در طول تاریخ فقه شیعه عنایت داشت. از همین رهگذر و با تکیه بر سیر تطوری فقه امامیه در قبال مسئولیت پزشک، این نتیجه حاصل می آید که قانونگذار در ماده ی 495 قانون مجازات اسلامی مصوب 92، با تاثیرپذیری از هر دو دیدگاه فوق الذکر، در صدد برآمده تا علاوه بر گزینش نظریه ی غیرمشهور عدم تحقق ضمان، با دیدگاه مشهور نیز همراه گردد که موجب شده موضعی بینابین در این زمینه اختیار نماید و بدینوسیله زمینه ی ابتلای ماده مذکور به ابهام و تهافت را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 38
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1698546
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مسئولیت مدنی داروساز در ساخت دارو
*، وجیهه داستانی حسین آبادی
مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تابستان 1403 -
نقش پذیرش عمومی در جرم انگاری معاصی از منظر فقه امامیه
*
نشریه دین و قانون، بهار 1403