طراحی ابزار ارزیابی ارگونومیک اتاق بازی مراکز پیش دبستانی

چکیده:
زمینه و هدف
تعامل کودکان با محیط تاثیر قابل توجهی بر رشد آن ها دارد. برای ایجاد محیطی که متضمن رشد و پیشرفت مهارت های کودکان باشد، در نظر گرفتن ویژگی های آن ها در انتخاب امکانات، طراحی و چیدمان محیط های مربوطه، اهمیت ویژه ای دارد. به منظور بررسی میزان انطباق طراحی فعلی محیط های اتاق بازی مراکز پیش دبستانی با اصول طراحی کاربر محور باید از ابزاری مناسب استفاده شود. هدف از انجام این پروژه، طراحی ابزار ارزیابی ارگونومیکی محیط اتاق بازی مراکز پیش دبستانی با رویکرد مشارکتی می باشد.
مواد و روش ها
در پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، پس مرور منابع و بازدید از محل، آیتم های اولیه ابزار ارزیابی استخراج شد. سپس طی برگزاری جلسات گروه متمرکز با متخصصان و کارکنان مهدهای کودک ، ابزار ارزیابی با 43 آیتم تدوین شد. برای بررسی روایی ابزار، از روایی محتوایی و روایی صوری استفاده شد. و تکرار پذیری آن با بازآزمایی سنجیده شد. داده ها با نرم افزار Excel2010 و SPSS15 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد 7 آیتم از 43 آیتم، از نظر روایی محتوایی پایین بوده و باید رد می شدند. شاخص روایی محتوایی نسخه نهایی مقدار 72.9 محاسبه شد که قابل قبول است. در بررسی روایی صوری، روی دو آیتم تغییرات جزئی اعمال شد. نتایج بررسی تکرار پذیری نشان داد، این ابزار با ICC=0.99 تکرار پذیر می باشد.
نتیجه گیری
برای ارزیابی ویژگی های محیط های مهدکودک باید از ابزار مناسبی استفاده شود. با توجه به نتایج این مطالعه، ابزار ارزیابی تدوین شده، برای ارزیابی محیط این مراکز کارایی مطلوبی دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
217 تا 226
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1720467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!