ارائه الگوی مناسب برای شاخص عملکرد مدیران آموزشی

چکیده:
ضرورت مدیریت نظارت و ارزیابی ، از دیر باز برای تمامی دست اندرکاران امر تعلیم وتربیت آشکار بوده است . در این میان شاخص های عملکردی موجب شفاف شدن در امور در فرایند فعالیت های مدیران آموزشی می شوند . از رهگذر شاخص عای عملکردی مدیران می توان اندیشه های نظری ، هدف های تعیین شده ، عملکرد گذشته و نیز وضع موجود و مطلوب را بررسی و مقایسه نمود.
در مورد شاخص های عملکردی ، هر نشانگر در میان فرایندهای پیچیده و گسترده راه و روشی رسم می کند که می توان از طریق آن عنصر یا عناصری را اندازه گیری و ارزش گذاری کرد و اینکه می توان این اندازه گیری را در مجموع کار و فعالیت به عنوان شاهدی از معیارهای عملکرد به حساب آورد . بدیم سان شاخص های عملکردی ابزار سنجش مستمر کیفیت نظام آموزشی و مدیریت آن خواهد بود و آموزش و پرورش را قادر خواهد ساخت تا به کاربست تئوری های علمی و شاخص ها ، پنجره جدیدی را در برنامه ریزی بگشاید و به فردای روشن تری بیندیشد .نویسنده پس از سال ها مطالعه و تجربه علمی در زمینه شاخص های عملکردی مدیران به این نتیجه رسیده است که طراحی و ارئه الگوی برای شناسایی شاخص های عملکرد مدیران بسیار ضروری است و می تواند به محققان این رشته در شناخت دقیق شاخص ها و در شفاف نمودن امور در فرایند فعالیت های مدیران آموزشی کمک نماید ، بنابراین به طراحی الگو اقدام نموده و سپس با انجام پژوهشی پیمایشی در استان تهران ، الگوی خاصی طراحی نموده است . در این مقاله نخست هدف و سوالات و متدولوژی پژوهش و تحقیقات گوناگونی که پژوهشگران مختلف کشورها ارائه داده اند ، شرح داده خواهد شد . دوم دستاوردهای پژوهش بیان خواهد شد . در پایان الگوهای پیشنهادی که با الهام از نتایج دو قسمت اول طراحی گردیده اند ، ذکر خواهند گردید . امید دارد که مقاله بتواند توجه دست اندرکاران را جلب و برای تحقیقات علمی بعدی و یا برنامه ریزی و اجرای شاخص های عملکرد مدیران موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!