ردیابی مولکولی سویه های برونشیت عفونی طیور در گله های گوشتی دارای علائم تنفسی در استان گیلان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برونشیت عفونی طیور (IB) به وسیله کروناویروس ها ایجاد می شود. برونشیت یکی از عوامل مهم خسارت اقتصادی در طیور بوده که سبب درگیر شدن بیماری های تنفسی ، نفریت و کاهش تولید و کیفیت تخم مرغ می شود. ویروس برونشیت دارای سروتیپ های متعددی بوده که ایمنی متقاطع در مقابل همدیگر ایجاد نمی کنند. هدف از این مطالعه ردیابی سروتیپ های ویروس برونشیت عفونی طیور در فارم های گوشتی استان گیلان دارای علائم تنفسی بوده است. در مطالعه حاضر به طور تصادفی نمونه های نای و ریه 28 گله گوشتی که دارای علائم تنفسی بودند جمع آوری شد. آزمایش RT- PCR بعد از استخراج RNA ویروس از نمونه ها جهت تشخیص برونشیت عفونی انجام شد. 20 گله (70درصد) از تعدادکل 28 گله گوشتی از نظر برونشیت عفونی تایید شد. آزمایش Nested PCR جهت شناسائی سروتیپ های درگیر با استفاده از پرایمرهای اختصاصی سه سروتیپ Mass، 1B/ 793 و D274 انجام شد. نتایج نشان داد که 13 نمونه (65درصد) متعلق به سروتیپ Mass، 7 نمونه (35 درصد) به سروتیپ B/ 793 و در 2 نمونه (10درصد) هر دو سروتیپ Mass و
B/ 793 به طور توامان ردیابی گردید امادر هیچ یک از نمونه ها سروتیپ D274 شناسائی نشد. نتیجه اینکه به منظور وضعیت ایمنی بر علیه برونشیت در گله های گوشتی استان گیلان، استفاده دو سروتیپ ماساچوست و B/ 793 در برنامه واکسیناسیون و امنیت زیستی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 267
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1767893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!