بررسی دقت تشخیصی رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال در تعیین پوسیدگی های پروگزیمال دندان های خلفی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به روند غیرقابل برگشت و پیشرفت سریع پوسیدگی دندانی، تشخیص و پیشگیری از آن مسئولیت مهمی در حرفه دندانپزشکی می باشد. با در نظر گرفتن مزایای سیستم دیجیتال پانورامیک و محدودیت های تکنیک بایت وینگ، در این مطالعه دقت تشخیصی دیجیتال پانورامیک را با گرافی بایت وینگ در تشخیص پوسیدگی پروگزیمالی دندان های خلفی موردبررسی قراردادیم.
مواد و
روش
در این مطالعه توصیفی مقطعی (Cross-Sectional) تعداد 30 بیمار که جهت انجام کارهای دندانپزشکی نیاز به تهیه رادیوگرافی پانورامیک و BW(Bite Wing) داشتند، انتخاب شدند. رادیوگرافی های بایت وینگ و دیجیتال پانورامیک از هر بیمار تهیه گردید. این رادیوگرافی ها کدگذاری شده و در اختیار یک رادیولوژیست دهان، فک و صورت قرار گرفتند. نتایج به دست آمده وارد نرم افزار آماری SPSS نسخه 0/18 شده و با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در مقایسه دقت رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال و بایت وینگ در تشخیص پوسیدگی پروگزیمالی دندان های پره مولر، و هم چنین مولر اختلاف معنی داری در مورد دو نوع رادیوگرافی به عمل آمده مشاهده نشد. مقدار حساسیت، ویژگی و دقت رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال7/79 درصد (Sensitivity=79.7%)، 9/83 درصد (Specificity=83.9%) و 8/82 درصد (Accuracy=82.8%) به دست آمد که نشان دهنده دقت بالای رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال در تشخیص پوسیدگی پروگزیمال دندان های خلفی بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، عدم وجود اختلاف بین این دو نوع گرافی و همچنین حساسیت و ویژگی بالای پانورامیک، رادیوگرافی دیجیتال پانورامیک شاید بتواند جایگزینی برای رادیوگرافی بایت وینگ جهت تشخیص پوسیدگی بین دندانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1771855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!