بررسی ارتباط پلی مورفیسم ژن CPEB1 با ناباروری در مردان ایرانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اسپرماتوژنز یک فرآیند بسیار کنترل شده برای تولید اسپرم بالغ است. برای تولید اسپرم بالغ از گامت، نیاز به تنظیمات رونویسی و پس از رونویسی است. پروتئین CPEB1 پلی آدنیلیشن سیتوپلاسمی mRNA را در اژنز و اسپرماتوژنز کنترل می کند. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی 2303846rs که در موقعیت 3’UTR ژن CPEB قرار گرفته است با ناباروری در مردان ایرانی می باشد.
روش بررسی
دراین تحقیق مورد- شاهدی تعداد 140 نمونه خون از جمعیت های مختلف ایرانی (70 سالم و 70 نابارور) تهیه شد. ژنوتیپ های rs2303846 توسط روش PCR-RFLP تعیین و با روش توالی یابی تایید گردید. سرانجام اطلاعات حاصله از طریق نرم افزار آنلاین SNPSTAT و SPSS مورد تجزیه تحلیل آماری قرار گرفت. ارتباط این پلی مورفیسم با miRNA ها نیز بررسی شد.
نتایج
نتایج بدین صورت بود که ژنوتیپ TT تنها در 5 نفر از 70 نمونه افراد نابارور مشاهده گردید، درصورتی که همه افراد کنترل دارای ژنوتیپ CC بودند؛ اختلاف معناداری دیده می شود (023/0P=). پلی مورفیسم 2303846 rs در ناحیه seed سه miRNA (hsa-miR-143-5p، hsa-miR- 6511b-5p، hsa-miR-3944-5p) قرار دارد و آلل T سبب از بین رفتن seed می شود. همچنین آلل T منجر به سست شدن اتصال همه miRNA های انتخابی می شود.
نتیجه گیری
پلی مورفیسم (2303846 (rs C/T واقع در ژن CPEB1 می تواند با خطر ابتلا به ناباروری در مردان ایرانی مرتبط باشد. همچنین بررسی های بیوانفورماتیکی نشان داد که با تغییر آلل T به جای C در 2303846 rs، اتصال mRNA ژن CPEB1 به miRNA های تنظیم کننده آن کاهش می یابد، درنتیجه ژن پایدار و بیان آن ادامه می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
612 تا 620
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1774230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!