استفاده از ژن پرآزاری سیرینگومایسین در گروه بندی جدایه هایPseudomonas syringae pv. syringae عامل شانکر درختان زردآلو و بادام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر با توجه به گسترش بیماری شانکر درختان زردآلو و بادام مشکوک به آلودگی با عامل Pseudomonas syringae pv. syringae (Pss) در استان آذربایجان شرقی، جهت ردیابی و شناسایی برخی از خصوصیات فنوتیپی و ژنوتیپی جدایه های بیمارگر Pss، نمونه برداری از 13 منطقه مختلف جغرافیایی استان انجام شد. از نمونه های مشکوک با علایم ظاهری شانکر، تعداد 14 جدایه باکتری گرم منفی و تولیدکننده رنگدانه فلورسنت، بر اساس آزمون های بیوشیمیایی و افتراقی LOPAT و GATTa به عنوان Pss شناسایی شدند. جدایه ها اختلاف بسیار جزیی در آزمون های مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی نشان دادند. تعیین ترادف بخشی از ناحیه ژنی rpoD، نتایج آزمون های مورفولوژیکی و فنوتیپی را تایید نمود. جدایه ها تفاوت معنی داری در مهار رشد رویشی پرگنه قارچ Geotrichum candidum با تولید زهرابه داشتند. در تمامی جدایه های Pss قطعه 725 جفت بازی ژن syrB دخیل در سنتز زهرابه سیرینگومایسین ردیابی گردید. جدایه ها بر اساس آزمون بیماری زایی روی سرشاخه های بریده زردآلو به دو گروه پرآزار و کم آزار تقسیم شدند. تعیین ترادف بخشی از ژن syrB و رسم تبارنما با روش بایزین نشان داد که در میان ده جدایه مورد بررسی تنوع ژنتیکی وجود داشته و جدایه ها به دو گروه کاملا متمایز تقسیم شدند. گروه بندی حاصله با گروه بندی به دست آمده بر اساس تعیین ترادف بخشی از ژن خانه دار rpoD مشابهت داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!