بررسی اثر بازدارندگی و کشندگی عصاره های آبی و اتانولی برگ گیاه حرا (Avicennia Marina) بر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی در شرایط آزمایشگاهی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
گیاهان دارویی که در درمان بیماری ها استفاده می شود دارای عوارض جانبی بسیار کمتری در مقایسه با داروهای سینتتیک است. بشر در قرن های متمادی از عصاره گیاه حرا برای درمان بیماری ها استفاده می کرده است. هدف از این پژوهش بررسی اثر ضد میکروبی عصاره های آبی و اتانولی برگ گیاه حرا بر لیستریا مونوسایتوژنز PTCC 1297 ، باسیلوس سرئوس PTCC 1154، انتروباکتر ائروژینوزا PTCC 1221، انتروکوکوس فکالیس PTCC 1237 و سالمونلا تیفی PTCC 1609 در شرایط آزمایشگاهی می باشد.
مواد و روش ها
اثر ضد میکروبی عصاره به دو روش پخش عصاره در سطح محیط کشت و انتشار در آگار (دیسک) مورد ارزیابی قرار گرفت. حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) با استفاده از روش رقت لوله ای تعیین گردید. در انتها داده ها با استفاده از نر م افزارSPPS ویرایش 18 و به کمک آزمون های آماری t و دانکن تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در روش انتشار در آگار همه غلظت های عصاره اتانولی بر باسیلوس سرئوس و انتروکوکوس فکالیس اثر بازدارندگی داشت. MIC عصاره آبی و اتانولی برای انتروباکتر ائروژینوزا به ترتیب mg/ml 128 و32 وMBC عصاره آبی و اتانولی نیز در خصوص انتروباکتر ائروژینوزا به ترتیب mg/ml 256 و 64 بود. انتروباکتر ائروژینوزا بیشترین مقاومت را در برابر عصاره های آبی و اتانولی گیاه حرا نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
عصاره اتانولی گیاه حرا در شرایط آزمایشگاهی دارای اثر ضد میکروبی قابل ملاحظه ای بر انتروباکتر ائروژینوزا و سالمونلا تیفی به عنوان باکتری گرم منفی و لیستریا مونوسایتوژنز ، باسیلوس سرئوس و انتروکوکوس فکالیس به عنوان باکتری های گرم مثبت نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!