بررسی نگرش عمومی در مورد ضرورت تهیه ی رادیوگرافی های دندانی در یک جمعیت انتخابی در شیراز-1391

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه رادیوگرافی های دندانی نقش کلیدی و مهمی را در تشخیص و طی روند صحیح مراحل درمانی ایفا می کنند. فقدان بینش کلی و مناسب در این زمینه باعث ایجاد نگرانی هایی در بیماران می شود که باید به نحو مطلوبی پیگیری شده و برطرف گردند. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی نگرش عمومی به ضرورت انجام رادیوگرافی های مورد لزوم جهت درمان های مختلف دندانپزشکی بود.
مواد و
روش
مطالعه حاضر به صورت توصیفی از نوع مقطعی در سال 1391 بر روی 420 نفر از ساکنین شهر شیراز انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای خود ایفا، حاوی 20 سوال در مورد نگرش عمومی در مورد ضرورت انجام رادیوگرافی در شاخه های مختلف درمان دندانپزشکی استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 17 ثبت گردید و توسط آزمون های آماریMann-Whitney U test، Kruskal- Wallis H test و ضریب همبستگی Spearman مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه محدوده ی نمره ی نگرش عمومی افراد در زمینه ضرورت عکس رادیولوژی بین 8- و 15بود. یافته ها نشان داد که بیش از نیمی از شرکت کنندگان (3/59) در مورد سئوال «آیا برای یک خانم باردار هم می توان عکس رادیوگرافی دندانی تهیه کرد؟»، بیان کردند که نمی توان عکس رادیوگرافی تهیه کرد. علاوه بر این بیش از نیمی از افراد در مورد سئوالات «حداکثر چه تعداد رادیوگرافی طی یک جلسه می توان از بیمار تهیه کرد؟» و «میزان اشعه دریافتی حاصل از تهیه 10 عدد رادیوگرافی دندانی همراه با پوشیدن جلیقه و گردنبند سربی بیشتر از اشعه های خطرناک کی هانی (خورشیدی) مانند اشعه ماورابنفش که فرد به صورت طبیعی هر روز در معرض آن قرار می گیرد می باشد؟» پاسخ نمی دانم را مطرح نمودند. نتایج مطالعه گویای این بود که بین نگرش عمومی افراد در زمینه ضرورت عکس رادیولوژی با سطح تحصیلات ارتباط وجود داشت و این اختلاف بین افراد زیر دیپلم و دیپلم و افراد با تحصیلات کاردانی و کارشناسی وجود داشت(006/0P=)
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه اطلاعات عمومی افراد در مورد برخی از نکات مربوط به ضرورت تهیه ی رادیوگرافی های مورد لزوم جهت درمان های مختلف دندانپزشکی پایین گزارش گردید که این امر می تواند مشکلاتی در روند انجام این درمان ها در سطح جامعه پدید آورد؛ بنابراین برنامه ریزی در راستای آموزش های عمومی در این زمینه با استفاده از وسایل ارتباط جمعی برای افراد جامعه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1825536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!