فاکتور محرک کلونی گرانولوسیتی ممکن است باعث بهبود پیامد بارداری در بیماران مبتلا به شکست مکرر لانه گزینی شود: کارآزمایی بالینی کنترل شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خانواده فاکتور محرک کلونی (CSF) نقش اساسی را در تماس اولیه بین جنین و اندومتر رحم ایفا می کنند.

هدف

هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر تزریق تک دوز فاکتور محرک کلونی گرانولوسیتی (G-CSF) بر روی نتایج کلینیکی تکنولوژی کمک باروری در بیماران مبتلا به شکست مکرر لانه گزینی بود.

موارد و روش ها

این کارآزمایی بالینی کنترل شده بر روی 52 زن نابارور مراجعه کننده به کلینیک که تاریخچه بیش از 3 بار شکست IVF/ICSI-ET داشتند انجام شد. همه بیماران تحت پروتکل تحریک تخمک گذاری طولانی مدت قرار گرفتند. در هر دو گروه تمام جنین ها در روز پنجم و در مرحله بلاستوسیست به داخل رحم منتقل شدند. در گروه مداخله 30 دقیقه قبل از انتقال بلاستوسیت، ml 0/5) µg 300) از G-CSF انسانی نوترکیب به صورت زیر جلدی تزریق شد.

نتایج

میزان سقط در گروه درمان شده با G-CSF نسبت به گروه کنترل تفاوت آماری معنی داری نداشت (09/0p=). گروه درمان شده با G-CSF میزان حاملگی کلینیکی بالاتری در مقایسه با گروه کنترل داشتند (56/2 % در مقابل 40/0 %) اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (09/p=). اگرچه میزان تولد زنده در گروه G-CSF بالاتر بود (53/1 % در مقابل 35/0 %) اما به طور کلی اختلاف آماری معنی دار در میزان تولد زنده بین دو گروه وجود نداشت (p=0/10). در گروه درمان شده با G-CSF یک مورد حاملگی دو قلویی مشاهده شد، در حالی که گروه کنترل حاملگی دوقلویی نداشتند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ما نشان داد که استفاده از G-CSF منجر به بهبود پیامد بارداری در بیماران مبتلا به شکست مکرر لانه گزینی می گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
299 تا 304
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1840379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!