همبستگی رفتار تغذیه ای با اضافه وزن و چاقی دختران دانش ‫آموز ابتدایی شهر انزلی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجا که در ایران، شیوع چاقی و اضافه وزن، در دختران دبستانی بیشتر از پسران است و نیز عادات تغذیه ای در سنین پایین شکل می‫گیرد، این مطالعه با هدف بررسی همبستگی رفتار تغذیه ای با اضافه وزن و چاقی دختران دانش آموز پایه چهارم تا ششم شهر انزلی در سال 1394 انجام شد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 210 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‫ای دو مرحله ای، به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پایا و روا مشتمل بر مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه پژوهشگرساخته رفتار تغذیه ای شامل ابعاد وضعیت تغذیه ای، عادات غذایی و دسته بندی مواد غذایی بود. اندازه گیری شاخص های تن سنجی (BMI) با استفاده از متر و ترازو انجام شد. روایی محتوای پرسشنامه توسط 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت (رشته های آموزش بهداشت، تغذیه و آمار زیستی) و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ (75/0(a= بررسی و تایید شد، تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-16 و آزمون های کای اسکوئر، همبستگی و فیشر انجام شد.
یافته ها
همبستگی آماری معنا داری بین وضعیت حذف وعده های اصلی غذایی و اضافه وزن و چاقی وجود داشت (01/0p<). رابطه معنی داری بین مصرف تنقلات با اضافه وزن و چاقی دیده شد (02/0p<) .همچنین رابطه معنی‫داری بین انتخاب غذای سالم و شاخص توده بدنی وجود داشت (002/0p=).
نتیجه گیری
از آنجا که رفتار تغذیه ای دختران دانش آموز با اضافه وزن و چاقی همبستگی داشت، لذا رعایت مصرف مواد غذایی سالم و عدم مصرف مواد غذایی ناسالم و تنقلات در وعده های غذایی آنان ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p1862947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!