بررسی رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و فضیلت سازمانی با نقش میانجی شیفتگی مرتبط با کار در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه، با نگرش های جدیدی که در زمینه روان شناسی مثبت در حوزه کاری به وجود آمده است و نقشی که فضیلت سازمانی در تربیت احساسات و تعاملات مثبت در سازمان ها دارد، اهمیت پژوهش در زمینه فضایل سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین توانمندسازی روان شناختی و فضیلت سازمانی با نقش میانجی شیفتگی مرتبط با کار در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود.
طرح پژوهش حاضر رابطه ای و از نوع الگوسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1395 بود که تعداد 230 نفر از آنان به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادها شامل پرسشنامه های توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و میشرا، شیفتگی مرتبط با کار باکر و فضیلت سازمانی کامرون و همکاران بود. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون های همبستگی و شاخص های برازش یا استفاده از نرم افزار spss و amos نسخه 18 استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که توانمندسازی روان شناختی تاثیر مثبت و معناداری بر شیفتگی مرتبط با کار و فضیلت سازمانی دارد. همچنین شیفتگی مرتبط با کار نیز تاثیر مثبت و معناداری بر فضیلت سازمانی دارد (01/0>P) و مشخص گردید که توانمندسازی روان شناختی فقط تاثیر مستقیم بر فضیلت سازمانی دارد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که توانمندسازی روان شناختی و شیفتگی مرتبط با کار عوامل پیش بینی کننده مناسبی برای فضیلت سازمانی هستند، توانمندسازی روان شناختی و شیفتگی مرتبط با کار باعث می شوند که افراد در سازمان مسئولیت پذیرتر باشند و تعاملات مثبت خود در جهت ارتقای فضیلت سازمانی را افزایش دهند، لذا سازمان باید زمینه لازم را برای آموزش و تقویت این متغیرها فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1878289