بررسی وضعیت دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی و رابطه آن با ارائه خدمات به افراد دارای ناتوانی در شهر شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هرفردی حق دارد که به خدمات بهداشتی و درمانی لازم خود بدون هیچ گونه تبعیض ازنظر وضع جسمی، محل اقامت، نوع بیماری و فاصله زمانی رسیدن به خدمات، دسترسی داشته باشد. بیمارستان ها و مراکز درمانی ازجمله مراکز حیاتی و مهم خدماتی بوده که دسترسی مناسب و به موقع به آن ها از اهداف اساسی توسعه و عدالت اجتماعی به شمار می‏آید. کاوش درحیطه، نحوه و میزان احترام به کرامت انسانی شهروندان ازجمله افراد ناتوان و معلول، می ‏تواند مهم تلقی شده و به کسب اطلاعات ارزشمندی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی و رابطه آن با ارائه خدمات به افراد دارای ناتوانی در شهر شیراز است.
روش بررسی
جامعه مطالعه شده شامل همه ساختمان های مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی شهر شیراز در سال 1392 بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 120 مرکز معین شد؛ همچنین 120 نفر از افراد دارای ناتوانی شامل نابینا و ناشنوا و معلول جسمی حرکتی ساکن در شهر شیراز و مراجعه کننده به این مراکز، به صورت نمونه گیری غیراحتمالی ساده انتخاب شدند. برای مشاهده وضعیت دسترسی نمونه ‏های مطالعه شده، از فهرست بررسی استفاده شد که قبلا روایی آن تایید شده بود؛ همچنین جهت تعیین دیدگاه فرد دارای ناتوانی درباره مناسب سازی و ارائه خدمات در مرکز درمانی، پرسشنامه ‏ای شامل ده سوال استفاده و روایی آن تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری، برنامه آماری SPSS19 و آزمون همبستگی اسپیرمن برای مقایسه ارتباط بین اطلاعات به دست آمده، به کار گرفته شد. یافته ‏ها: میزان مناسب سازی در 120 مرکز بهداشتی و درمانی باتوجه به فهرست بررسی و نظرات معلولان 50٫55درصد به دست آمد. در این مطالعه در همه بخش‏ ها رابطه معناداری بین مناسب سازی مراکز و ارائه خدمات یافت نشد. رابطه ارائه خدمت با پارکینگ، پله، ‏آسانسور و قسمت های اداری معنادار بود (0٫05=p). نتیجه ‏گیری: براساس نتایج این بررسی مناسب‏ترین بخش‏ های مراکز بهداشتی و درمانی به ترتیب آسانسورها، راهروها و مسیرهای عبور، سالن انتظار بیماران و مبلمان عمومی، قسمت های اداری، سطح شیب دار، سرویس بهداشتی، بازشوها و درها و پنجره ‏ها، پله، ورودی اصلی ساختمان و درنهایت توقف گاه (پارکینگ) با ضعیف ترین وضعیت مناسب سازی، بود. براساس نظرات افرادی که پرسشنامه معلولان را تکمیل کردند، می‏توان نتیجه گرفت که آسانسورها با 75٫01درصد وضعیت بهتر ازلحاظ میزان مناسب سازی و توقف گاه وضعیت بدتر را به خود اختصاص دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!