مطالعه سویه های سودو مونا آئروژینوزا جدا شده از عفونتهای بیمارستانی با مقاومت چندگانه

چکیده:
سابقه و هدف
مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک از عوامل احتمالی تاثیرگذار بر انتقال مقاومت آنتی بیوتیکی می باشد. از آنجایی که سودومونایی آئروژینوزا از جدی ترین باکتری های بیماری زا در محیط های بیمارستانی و مقاوم به آنتی بیوتیک می باشد که در درمان مشکل ایجاد می کند. این مطالعه به منظور تعیین مقاومت های چندگانه سودوموناس به آنتی بیوتیک ها، آرستات و فلزات انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 23 سویه از سودوموناس آئروژینوزا از نمونه های کلینیکی جداسازی شد. جهت بررسی مقاومت این باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های گروه پنی سیلین از روش کربی - بائر استفاده شد. میزان حداقل غلظت بازدارنده (M.I.C) و حداقل غلظت کشنده (M.B.C) آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین (کادمیوم، جیوه) و آرسنات به ترتیب به روش های سری رقت لوله ای، آگار و رشد در پلیت آگاردار انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه بیشترین و کمترین مقدار MIC به دست آمده در سودومونا آئروژینوزا برای فلزات به ترتیب کادمیوم (0.6 و 4.9 میکروگرم در میلی لیتر)، جیوه (0.12> و 4 میکروگرم در میلی لیتر) و آرسنات 8×102) و 256×102 میکروگرم در میلی لیتر) بودند. از 23 سویه 84% به آنتی بیوتیک کاربنی سیلین، 63% پیپراسیلین و 100% به آرسنیک و کادمیوم مقاوم بودند. همچنین 82.6% سویه ها نسبت به جیوه مقاوم بودند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که سویه های سودومونا آئروژینوزا دارای مقاومت چندگانه به آرستات، فلزات و آنتی بیوتیک های کارپنی سیلین و پیپراسیلین می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p191502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!