بررسی فراوانی نسبی موارد مثبت آزمایش BACTEC، کشت خون، کشت ادرار و کشت مایع مغزی- نخاعی در نوزادان بستری شده در واحد مراقبت های ویژه ی نوزادان و بخش داخلی نوزادان بیمارستان الزهرای (س) اصفهان طی سال های 95-1390

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شیوع باکتری ها در بخش مراقبت های ویژه ی نوزادان (Neonatal intensive care unit یا NICU) و بخش نوزادان همواره در حال تغییر است و برخی اوقات، به خاطر مقاومت این باکتری ها، تجویز آنتی بیوتیک های تجربی موثر نیست. بنابراین، هدف از انجام این مطالعه، بررسی فراوانی نسبی موارد مثبت کشت خون، کشت ادرار و کشت مایع مغزی- نخاعی در نوزادان بستری شده در NICU و بخش داخلی نوزادان بیمارستان الزهرای (س) اصفهان طی 5 سال اخیر بود.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی- توصیفی، 466 نمونه ی کشت مثبت از 2853 نمونه ی کشت مختلف (خون، ادرار، مایع مغزی- نخاعی و…) از نوزادان بستری شده در NICU و بخش نوزادان بیمارستان الزهرای (س) اصفهان که همگی دارای علایم بالینی عفونت نوزادی بودند، در سال های 95-1390 جمع آوری و از نظر نوع باکتری و حساسیت به آنتی بیوتیک ها بررسی شد.
یافته ها
از بین کشت های BACTEC، خون، Cerebrospinal fluid (CSF) و ادرار به ترتیب 5/15، 3/9، 4/6 و 6/28 درصد مثبت گزارش شد. همچنین، از بین کشت های BACTEC بیشترین گونه Staphylococcus epidermidis (7/46 درصد) ؛ از کشت خون بیشترین گونه Staphylococcus epidermidis (1/53 درصد) ، از کشت های CSF بیشترین گونه Staphylococcus epidermidis (1/37 درصد) ، از کشت های ادرار بیشترین گونه Klebsiella pneumonia (0/28 درصد) و بیشترین حساسیت در مجموع کشت های ارسالی مطالعه ی حاضر، به ترتیب مربوط به کوتریماکسازول، کلیندامایسین، آمیکاسین و اگزاسیکلین بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از کشت های BACTEC و خون، اتخاذ سیاست های لازم جهت کاهش عفونت های ناشی از Staphylococcus ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1276 تا 1281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!