بررسی آموزه بداء در اندیشه خواجه طوسی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سلیمان بن جریر طبری شیعه را قائل به دو آموزه بداء و تقیه میداند و مینویسد شیعه با ترویج این آموزهها، همواره خود را پیروز نگه داشته است. معنایی که وی از بداء به شیعه نسبت میدهد مستلزم انتساب لوازمی چون جهل به خداوند است. خواجه نصیرالدین طوسی (597-672ق) در جواب این شبهه به انکار بداء روی میآورد. خبر مورد نظر ابن جریر را خبر واحد و غیر مفید علم (در اعتقادات) و عمل(در فقه) میداند و آن را ناظر به خلافت اسماعیل نسبت به امام صادق(ع) میداند که مطابق آن - چون امام رفتاری از اسماعیل را مشاهده کرد که از وی نمیپسندید- جانشینی خود در امامت را به امام موسی کاظم(ع) سپرد. این پاسخهای خواجه در میان امامیه مخالفان و موافقان جدی دارد. نوشتار حاضر می کوشد با رویکرد توصیفی و انتقادی بعد از ذکر دیدگاه های موافقان و مخالفان هر یک از پاسخ های خواجه طوسی، به داوری و برقراری وفاق میان آنها بپردازد و سرانجام نشان خواهد داد که خواجه طوسی در پاسخ های خود، معنایی از بداء را منکر شده، که امامیه هرگز به آن معتقد نبوده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
249 تا 267
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1957789
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبیین صدرا از «حسن و قبح» براساس رابطه عمل، ملکات و معرفت
سیده زینب حسینی*، ابراهیم نوئی
نشریه کلام پژوهی، بهار و تابستان 1403 -
بررسی ادعای وقوع بداء در استجابت دعای حضرت زکریا (ع)
طاهر کریم زاده*، رضاعلی شیرخدا،
نشریه دعاپژوهی، پاییز و زمستان 1402