گزارش موردی: میزان آگاهی، نگرش و رفتار دندان پزشکان و بیماران نسبت به اثر درمانی قطره گیاهی «دنتول»

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
در سال های اخیر طب تکمیلی جهت مهار درد و عفونت دندان، قطره گیاهی دنتول را به بازار عرضه کرده است. با توجه به مصرف بی رویه مسکن های شیمیایی و عوارض جانبی آن ها، موضوع سلامت فرد و توسعه آن در جامعه، و میزان آگاهی، نگرش و رفتار مثبت افراد جامعه و هم چنین دندان پزشکان به عنوان متولیان این امر، نسبت به مصرف قطره گیاهی دنتول و میزان تقاضای آن ها جهت مصرف و تجویز این دارو بسیار حائز اهمیت است.
مواد و روش ها
پژوهش از نوع مطالعه مقطعی به روش پیمایشی با استفاده از پرسش نامه بوده است. اعتبار و پایایی پرسش نامه بر اساس اعتبارسنجی محتوایی و آزمون مجدد و آلفای کرونباخ سنجیده شد. روش نمونه گیری در جامعه آماری اول (مردم ساکن شهر خرم آباد) خوشه ای چند مرحله ای و در جامعه آماری دوم (دندان پزشکان سطح شهر) به دلیل محدودیت سرشماری انجام گرفت. از روش های آماری توصیفی ( توزیع فراوانی و درصد) و روش های آماری تحلیلی ( آزمون کای اسکوئر، ضرایب همبستگی و غیره) استفاده گردید.
نتایج و بحث
  در نمونه های به دست آمده از مردم شهر خرم آباد نتایج نشان داد، آگاهی مردم نسبت به قطره گیاهی دنتول کم بوده (8 /59 درصد) و همین امر سبب شده که اکثر آن ها نگرش خاصی نسبت به این قطره نداشته باشند (1/74 درصد). بیشتر آن ها از داروهای مسکن شیمیایی برای تسکین درد استفاده نموده اند (5/75 درصد)، هم چنین دندان پزشکان برای درمان درد (1/71 درصد) بیماران خود بیشتر داروهای شیمیایی تجویز کرده اند و 1/87 درصد آنان هرگز این قطره گیاهی را برای درمان عفونت دندان تجویز نکرده اند. طبق یافته های این مطالعه، سطح آگاهی مردم نسبت به این قطره پایین بوده و درصد ناچیزی از این افراد جهت کنترل درد دندان از قطره دنتول استفاده می نماید. هم چنین در جامعه دندانپزشکان با سطح آگاهی متوسط و نگرش مثبت تر نسبت به این قطره، میزان تجویز آن جهت کنترل درد و عفونت دندان بسیار ناچیز بود.
توصیه کاربردی/ صنعتی
اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح جامعه و ترویج مصرف داروهای طبیعی جهت معرفی و ارتقاء سطح آگاهی دندان پزشکان و مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!