پراکنش و فراوانی میگوی غیربومی آب شیرین(De Haan, 1849) Macrobrachium nipponens در تالاب انزلی و ارتباط آن با برخی عوامل محیطی

پیام:
چکیده:
این تحقیق جهت بررسی پراکنش و فراوانی نسبی میگوی غیربومی آب شیرین Macrobrachium nipponense و ارتباط آن با برخی عوامل محیطی در تالاب انزلی و  به صورت ماهانه از فروردین 1393 الی مهر 1394 انجام شد. درمجموع 13958 میگو شامل 7170 نر، 6115 ماده و 673 میگوی نابالغ مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه برداری در 12 ایستگاه از چهار ناحیه غرب، شرق، مرکزی و بخش سیاه کشیم تالاب و دو رودخانه سیاه درویشان و هندخاله از حوضه های آبریز آن تالاب با استفاده از تله های مخروطی صید میگو با چشمه های 2 میلی متری انجام شد. نسبت جنسی نر به ماده 1: 17/1 برآورد گردید. فراوانی نرها در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و بهمن و فراوانی ماده ها در ماه های تیر و مرداد غالبیت داشت. فراوانی نر و ماده ها در نواحی مختلف تالاب متفاوت بود، به طوری که در تالاب غرب و رودخانه های سیاه درویشان و هندخاله نرها و در تالاب شرق ماده ها غالب بودند فراوانی و زی توده زنده نسبی میگو در ماه های مختلف، متفاوت و اختلاف معنی دار بود (05/0p<)، به طوری که بیش ترین و کم ترین فراوانی نسبی تعداد به ترتیب در مرداد (71±202 عدد در هر تله) و اسفند (6±11 عدد در هر تله) و میزان زی توده نسبی در مرداد (115±377 گرم در هر تله) و دی (3/1±5 گرم در هر تله) به دست آمد. در نواحی مختلف ازنظر شاخص های مذکور اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0p>)، لیکن بیش ترین آن ها در ناحیه شرقی تالاب و کم ترین آن در ناحیه غربی و مرکزی تالاب بود. بین فراوانی نسبی میگو و عوامل فیزیکوشیمیایی آب از قبیل دما، شوری، سختی و هدایت الکتریکی آب، همبستگی معنی دار مثبت و با اکسیژن محلول، شفافیت و عمق آب همبستگی معنی دار منفی به دست آمد (05/0p<). همچنین بین فراوانی میگو و جنس خاک بستر تالاب همبستگی تقریبا مناسبی مشاهده شد (4/0r=).
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!