فراوانی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های سیتروباکترفروندی جدا شده از یک بیمارستان سوختگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سیتروباکتر باعث بروز بیماری هایی ازقبیل عفونت های دستگاه تنفسی و ادراری، زخم و مننژیت می شود. به سبب مقاومت آنتی بیوتیکی بالا، سیتروباکتر به عنوان یک نگرانی در جامعه بهداشتی محسوب می شود. در این مطالعه به سبب اهمیت حضور این باکتری و هم چنین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، فراوانی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های سیتروباکترفروندی جدا شده از بیمارستان زارع ساری به عنوان هدف این مطالعه در نظر گرفته شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی 109 ایزوله سیتروباکترفروندی از نمونه های بالینی مختلف از بیمارستان زارع شهر ساری طی سال های 1396-1395 جمع آوری شد. بعد از تایید باکتری ها توسط آزمایشات متداول بیوشیمیایی، الگوی مقاومت به آنتی بیوتیک ها به روش استاندارد دیسک دیفیوژن (کربی بائر) و طبق دستورالعمل CLSI تعیین شد.
یافته ها
از 3248 نمونه بالینی، 109 ایزوله سیتروباکتر فروندی (35/3درصد) شناسایی شد. بیش ترین باکتری های جدا شده، از نمونه های بالینی زخم (50/72 درصد) بود. الگوی حساسیت نشان داد که حدود (0/11درصد) از ایزوله ها در مقابل کوتریموکسازول حساسیت داشتند و 95 مورد از آن ها به آنتی بیوتیک ذکر شده مقاوم بودند. حساسیت و مقاومت در برابر آمیکاسین تقریبا برابر با (7/47 درصد) بود. الگوی مقاومتی به سفالکسین (15/87 درصد)، کوتریموکسازول (15/87 درصد)، آمیکاسین (62/48 درصد) تعیین شد.
استنتاج
با توجه به نتایج به دست آمده شیوع سیتروباکترفروندی در این مطالعه به عنوان یک زنگ خطر در بخش سوختگی مطرح بوده و هم چنین به سبب بروز مقاومت بالا به آنتی بیوتیک، طراحی یک روش کنترل عفونت و استفاده از یک آنتی بیوتیک موثر مانند آمیکاسین در بخش های مربوطه بیمارستان ها الزامی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1998911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!