مدیریت بحران در آتش سوزی جنگل با استفاده از تصاویر Landsat در روش Fire Risk (مطالعه موردی: منطقه حفاظت شده بیوره استان ایلام)

نویسنده:
پیام:
چکیده:
آتش سوزی جنگل باعث نابودی جنگل ها به عنوان بخش مهمی از محیط زیست بشر، آلودگی هوا و از بین رفتن ثروت ها و امکانات بسیاری می شود و جان انسان های ساکن در مجاورت جنگل را با مخاطرات جدی مواجه می سازد. از مصادیق بحران های طبیعی است و مقابله با آن مدیریت بحران به شمار می رود. شناسایی عوامل موثر در وقوع آتش سوزی و پهنه بندی ریسک آن یکی از ابزارهای اساسی جهت دستیابی به راهکارهای کنترل و مقابله با آتش سوزی است. کاربردهای GIS و سنجش از دور در این حوزه متفاوت و متنوع است و از این میان کاربرد در تعیین میزان ریسک آتش سوزی نقاط مختلف، شبیه سازی آتش سوزی و مدیریت منابع و امکانات در زمان آتش سوزی جنگل، از جمله موثرترین آن ها به شمار می روند. در اجرای این تحقیق لایه های اطلاعاتی مورد نیاز از قبیل شیب، جهت شیب و پوشش گیاهی موجود به عنوان عوامل تاثیرگذار بر روند رشد و گسترش آتش سوزی تهیه و در مدل طراحی شده قرار گرفته اند. در نتایج به دست آمده از تحقیق مشاهده می گردد که با توجه به روند کاهشی پوشش گیاهی در طول سالیان مورد بررسی و همچنین کاهش تراکم آن در سطح منطقه، ریسک آتش سوزی در در طول این مدت نیز متناظر با آن، روند کاهشی از خود نشان داده است. در این تحقیق نقشه ریسک آتش سوزی منطقه حفاظت شده بیوره واقع در استان ایلام تهیه شده است. بنابراین تلفیق نقشه نواحی دارای ریسک بالای آتش سوزی و واحدها می تواند راهنمای مفیدی برای مدیریت آتش سوزی جنگل در سطح منطقه ایفای نقش نماید.

آتش سوزی جنگل باعث نابودی جنگل ها به عنوان بخش مهمی از محیط زیست بشر، آلودگی هوا و از بین رفتن ثروت ها و امکانات بسیاری می شود و جان انسان های ساکن در مجاورت جنگل را با مخاطرات جدی مواجه می سازد. از مصادیق بحران های طبیعی است و مقابله با آن مدیریت بحران به شمار می رود. شناسایی عوامل موثر در وقوع آتش سوزی و پهنه بندی ریسک آن یکی از ابزارهای اساسی جهت دستیابی به راهکارهای کنترل و مقابله با آتش سوزی است. کاربردهای GIS و سنجش از دور در این حوزه متفاوت و متنوع است و از این میان کاربرد در تعیین میزان ریسک آتش سوزی نقاط مختلف، شبیه سازی آتش سوزی و مدیریت منابع و امکانات در زمان آتش سوزی جنگل، از جمله ی موثرترین آن ها به شمار می روند. در اجرای این تحقیق لایه های اطلاعاتی مورد نیاز از قبیل شیب، جهت شیب و پوشش گیاهی موجود به عنوان عوامل تاثیرگذار بر روند رشد و گسترش آتش سوزی تهیه و در مدل طراحی شده قرار گرفته اند. در نتایج به دست آمده از تحقیق مشاهده می گردد که با توجه به روند کاهشی پوشش گیاهی در طول سالیان مورد بررسی و همچنین کاهش تراکم آن در سطح منطقه، ریسک آتش سوزی در در طول این مدت نیز متناظر با آن روند کاهشی از خود نشان داده است. در این تحقیق نقشه ی ریسک آتش سوزی منطقه حفاظت شده بیوره واقع در استان ایلام تهیه شده است. بنابراین تلفیق نقشه ی نواحی دارای ریسک بالای آتش سوزی و واحدها می تواند راهنمای مفیدی برای مدیریت آتش سوزی جنگلدر سطح منطقه ایفای نقش نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!