اثر ترکیبات زیست فعال آویشن شیرازی (Zataria multiflora) بر کیفیت روغن استخراجی از زائدات ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در طول نگهداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش، کیفیت نگهداری روغن استخراجی از زائدات ماهی قزل آلای رنگین کمان ((Oncorhynchus mykissبا استفاده از ترکیبات زیست فعال گیاه آویشن شیرازی (Zataria multiflora) مور بررسی قرار گرفت. تیمارهای آزمایشی در این تحقیق شامل تیمار شاهد (فاقد عصاره یا اسانس)، تیمارهای با غلظت 600 و 1200 قسمت در میلیون عصاره ی آویشن شیرازی و تیمارهای با غلظت 600 و  1200 قسمت در میلیون اسانس آویشن شیرازی بودند. نمونه های روغن وارد لوله های آزمایش شده، پس از پیچیده شدن در ورق های آلومینیومی در دمای 50 درجه سانتی گراد انکوبه و در روزهای 0، 3، 6 و 9 آزمایش شدند. مقایسه نتایج بدست آمده از تیمارهای با غلظت 600 و 1200 قسمت در میلیون عصاره و اسانس با تیمار شاهد نشان داد که تعدادی از شاخص های شیمیایی روغن ها شامل عدد پراکسید (52/25 میلی اکی والان بر میلی گرم) و قهوه ای شدن غیر آنزیمی (93/0) در روز 9 دوره نگهداری در تیمار اسانس با غلظت 1200 قسمت در میلیون از کمترین مقدار برخوردار بودند، درحالیکه تعدادی دیگر از شاخص ها شامل میزان مواد واکنش گر با تیوباربیتوریک اسید (09/0 میلی گرم مالون آلدئید بر کیلوگرم)، اسیدهای چرب آزاد (08/0 درصد اولیک اسید) و عدد آنزیدین (30/1) در روز 9 دوره نگهداری در تیمار های عصاره و اسانس 600 قسمت در میلیون کمترین مقدار را داشتند. از سوی دیگر، مقایسه مقادیر شاخص های کیفی اندازه گیری شده در تیمار شاهد و سایر تیمارها در روز 9 دوره نگهداری نشان داد که تقریبا همه شاخص ها در تیمار شاهد مقادیر بیشتری داشتند که نشان دهنده فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره و اسانس گیاه آویشن شیرازی در کاهش سرعت فساد اکسیدانی و افزایش ماندگاری روغن های حاوی این عصاره و اسانس می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2010645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!