خیال به مثابه نفس حیوانی بازشناسی قوه خیال نزد صدرالمتالهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
قوه خیال در فلسفه ابن سینا و تابعان وی، «خزانه» صوری معرفی میشود که جزئی است و به وسیله حس مشترک ادراک شده است. در مقابل، صدرالمتالهین در مقام تعریف قوه خیال، دو دیدگاه متفاوت ولی منسجم و منطقی را ارائه کرده که با تحلیل روش شناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریه واقعی صدرالمتالهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشائیان، به منظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که بر اساس روش تحلیلی منطقی و با تکیه بر روی آورد تحلیل گزارهای و سیستمی عبارات صدرالمتالهین در دو مقام «تبیین مبانی شناخت قوه خیال» و «ارائه کارکردهای این قوه» به دست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرالمتالهین در تعریف قوه خیال است. وی در ابتدای مباحث نفس شناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشائیان است. پس از آن و در فرایندی تعالی گونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارائه میدهد. صدرالمتالهین خیال را به مثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبه حیوانیت معرفی نموده که خود، مبتنی بر قوه انگاری هریک از مراتب سهگانه نفس انسانی در نظام فلسفی وی است.
صدرالمتالهین ، انسان شناسی ، قوای نفس ، خیال ، نفس حیوانی
-
تحلیل وجودشناختی «خوددوستی» به مثابه خاستگاه کنش گری انسان نزد صدرالمتالهین
محمدحسین وفائیان*، حمید احتشام کیا
نشریه پژوهش های هستی شناختی، پاییز و زمستان 1402 -
نسبت «معنا» به مثابه مدرک باطنی با «مفهوم»، نزد صدرالمتالهین
محمدحسین وفائیان*
فصلنامه اندیشه دینی، تابستان 1402