مقایسه استانداردهای سفالومتریک نوجوانان (12 و 17 سال) ایرانی و آمریکایی (Caucasian)

چکیده:
سابقه و هدف
از آنجا که فرم اسکلت صورت و روابط دندانی در هر نژادی با سایر نژادها متفاوت می باشد، ارزیابی و بدست آوردن استانداردهای سفالومتریک در هر نژاد از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و باعث تشخیص و طرح درمان صحیح تر در آن نژاد می گردد. هدف از این مطالعه بدست آوردن استانداردهای سفالومتریک نوجوانان 12 و 17 سال ایرانی و مقایسه آن با نژاد American Caucasian می باشد.
مواد و روش ها
نمونه های انتخاب شده از دانش آموزان شهر تهران و در دو گروه سنی 12 و 17 سال و در دو جنس مونث و مذکر بودند. در گروه سنی 12 سال، 35 دختر و 33 پسر و در گروه سنی 17 سال 30 پسر و 30 دختر مورد بررسی قرار گرفتند که همگی این افراد به زبان فارسی صحبت می کردند، محل تولد این افراد در ایران بود و رابطه مولر و کانین Cl I داشتند. 23 متغیر مربوط به آنالیزهای Wits و Rokosi در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
در گروه پسران 12 سال از مجموع متغیرهای مورد بررسی 8 متغیر اختلاف معنی داری میان نژاد ایرانی و Caucasian نشان می دادند. در گروه دختران 12 سال، 7 متغیر اختلاف معنی دار آماری بین دو جمعیت نشان می دادند. در گروه پسران 17 سال، 10 متغیر اختلاف معنی دار نشان می دادند و در گروه دختران 17 سال، 10 متغیر اختلاف معنی دار داشتند.
نتیجه گیری
پسران 12 سال ایرانی در مقایسه با پسران 12 ساله Caucasian رشد عمودی بیشتری دارند و اینسایزورهای پایین بیشتر Procumbent می باشند. دختران 12 سال ایرانی در مقایسه با دختران 12 سال Caucasian رشد عمودی بیشتری دارند و اینسایزورهای بالا و پایین پروترودتر می باشند. در دختران و پسران 17 سال ایرانی ماگزیلا و مندیبل نسبت به دختران و پسران 17 سال Caucasian رترودتر می باشند و رشد عمودی نیز در نژاد ایرانی بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
495
لینک کوتاه:
magiran.com/p203252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!