بررسی تاثیر انواع ارتوزهای پا بر فشار کف پایی در افراد مبتلا به پلانتارفاشیاتیس: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف 

پلانتار فاشیاتیس التهاب فاشیای کف پا و یکی از رایج ترین علت های درد پاشنه است که باعث بروز درد در سمت داخلی استخوان پاشنه می شود. هدف از این مطالعه مروری بررسی تاثیر انواع ارتوزهای پا بر توزیع فشار کف پایی در افراد مبتلا به پلانتارفاشیاتیس است.

روش بررسی

جست وجوی نظام مند بانک های اطلاعاتی PubMed , Science Direct, Web of Knowledge Google Scholar و Scopus با استفاده از کلمات کلیدی plantar pressure, plantar fasciitis, heel pain, foot orthoses, orthotic insoles برای شناسایی مقالات چاپ شده در این زمینه، انجام شد. جامعه آماری تمام مطالعاتی بود که فشار پاشنه و کف پا را در افراد مبتلا به پلانتارفاشیاتیس بررسی کرده بودند. به علاوه مطالعات مربوط به دیدگاه های مختلف به پلانتارفاشیاتیس نیز شناسایی شدند. 13 مقاله از سال 1999 تا 2018 به زبان فارسی و انگلیسی، بررسی شدند که 9 مقاله مستقیم تاثیر ارتوزهای پا بر میزان فشار پاشنه و کف پا را ارزیابی کرده بودند و بر اساس معیارهای ورود برای بررسی نهایی انتخاب شدند. 

یافته ها

این مقالات انواع ارتوزهای پا شامل کفی سفارشی ، کفی پیش ساخته، کفی فومی، کاپ پاشنه سیلیکونی، پد پاشنه فومی، پد پاشنه ویسکوالاستیک و نوار چسب را بررسی کردند و فشار پاشنه و کف پا را با استفاده از دستگاه های مختلف اندازه گیری کردند. نتایج نشان داد کفی ها می توانند در کاهش حداکثر فشار و همچنین کاهش میانگین فشار موثر باشند. در یک مطالعه میزان حداکثر فشار کل، قبل از استفاده از کفی ها 12 نیوتن بر سانتی متر مربع بود و با استفاده از کفی سفارشی ساخت و کفی پیش ساخته به ترتیب به 7/7 نیوتن بر سانتی متر مربع و 8/7 نیوتن بر سانتی متر مربع کاهش یافت. بعضی مطالعات میزان اختلاف این دو کفی در کاهش فشار پاشنه و کف پا را ناچیز شمرده اند. در یک مطالعه بیان شده هر دو کفی به یک مقدار (13درصد) حداکثر فشار را در سمت داخل پاشنه کاهش می دهند. در مقایسه کفی پیش ساخته با پد پاشنه فومی و کاپ پاشنه سیلیکونی و بالابرنده پاشنه، کاهش فشار در گروه کفی پیش ساخته بیشتر از سایر گروه ها بود (0/001>P). کفی های سیلیکونی نیز باعث کاهش فشار پاشنه می شوند، اما این مقدار معنادار نیست (1=P). همچنین بنابر مطالعات، پدها و کاپ های پاشنه نیز در کاهش فشار کف پا نقش دارند (0/05>P).

نتیجه گیری

اگرچه همه انواع ارتوزهای پا در کاهش فشار پاشنه و کف پا تاثیر دارند، تاثیر کفی های سفارشی ساخت و پیش ساخته در کاهش فشار، بیشتر از ارتوزهای پاشنه است. همچنین در بیشتر مطالعات، کفی های سفارشی ساخت نسبت به کفی های پیش ساخته مختلف تاثیر بیشتری داشتند، اما اختلاف اندک بین نوع سفارشی و پیش ساخته در کاهش مقدار فشار، باعث می شود تا نتوان نتیجه قطعی گرفت که کدام یک از کفی ها بر دیگری برتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
202 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!