تاثیر تمرینات تناوبی شدید بر بیان ژن عوامل درگیر در متابولیسم عضله اسکلتی موش های دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بهبود متابولیسم عضلات اسکتی یکی از سازوکارهای مهم برای درمان دیابت نوع 2 است. هدف از این تحقیق، تاثیر تمرینات تناوبی شدید بر بیان ژن عوامل درگیر در متابولیسم عضله اسکلتی موش های دیابتی بود.

روش کار

در این مطالعه تجربی، 60 سر رت نر ویستار با میانگین وزنی 20±220 گرم به طور تصادفی در 5 گروه شامل کنترل پایه، کنترل هشت هفته، دیابت، تمرین و دیابت-تمرین قرار گرفتند. در این مطالعه موش ها با استفاده از داروی استرپتوزوتوسین به صورت تک دوز 50 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن و به صورت درون صفاقی دیابتی شدند. تمرین تناوبی شدید با شدت 80-85 درصدVO2max ، 5 روز در هفته و به مدت 8 هفته اجرا گردید. میزان بیان ژن های GLUT4 وPGC-1α به روش Real Time PCR اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 05/0>P  استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بین میانگین بیان ژن GLUT4 وPGC-1α  عضله اسکلتی موش های دیابتی در گروه های مختلف تفاوت وجود دارد (000/0P=). تغییرات بیان ژن GLUT4 وPGC-1α  عضله اسکلتی در گروه دیابت نسبت به گروه کنترل 8 هفته ای به طور معنی داری کمتر بود (036/0P=). تمرین تناوبی شدید موجب افزایش معنی دار بیان ژن GLUT4 وPGC-1α  شد (000/0P=).

نتیجه گیری

با توجه به یافته های تحقیق حاضر، تمرین تناوبی شدید احتمالا می تواند از طریق بهبود سطوح انرژی سلولی در نتیجه افزایش بیان ژن PGC-1α و GLUT4 در عضله اسکلتی به کاهش عوارض دیابت کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!