میزان صید در واحد تلاش صیادی چهار نوع تله کوزه ای، قیفی، نیم کروی و استوانه ای برای صید شاه میگوی آب شیرین (Astacus leptodactylus) در استخرهای پرورشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی میزان صید در واحد تلاش صیادی شاه میگوی آب شیرین (Astacus leptodactylus) رهاسازی شده در استخرهای پرورشی واقع در حسینکوه شولم، متعلق به پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی کشور در استان گیلان انجام شد. چهار نوع تله کوزه ای، قیفی، نیم کروی و استوانه ای با اندازه چشمه 8 میلی متر (گره تا گره مجاور) متناسب با مشخصات زیست شناختی و بوم شناختی شاه میگوی آب شیرین طراحی، ساخته و در سه استخر پرورشی مستقر گردیدند. از هر نوع تله در هر استخر 4 عدد به کار گرفته شد. تله ها به صورت طولی و پیوسته به هم متصل گردیدند و هر 24 ساعت مورد بازبینی قرار گرفتند. دوره زمانی نمونه برداری 60 روز درنظر گرفته شد. در مجموع، 2002 عدد شاه میگوی آب شیرین شامل 986 عدد نر و 1016 عدد ماده صید گردید. نسبت جنسی نر به ماده در نمونه های صید شده 1: 1/03 به دست آمد. بیش ترین درصد فراوانی شاه میگوهای صید شده در تله قیفی با 9/88 درصد در طبقه طولی 100-88 میلی متر بود. میزان صید در واحد تلاش صیادی برای تله های کوزه ای، قیفی، نیم کروی و استوانه ای به ترتیب 3/63، 2/43، 1/6 و 0/7 به دست آمد که دارای اختلاف معنی داری بودند (0/05>p). با توجه به نتایج به دست آمده، تله کوزه ای هم از نظر میزان صید در واحد تلاش صیادی و هم از نظر صید اندازه شاه میگوها در طبقات طولی مختلف بهترین عملکرد را داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p2071830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!