ارزیابی توانایی های علمی و آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اولین گام برنامه‏ریزی آموزشی شناسایی نیازهای آموزشی و اولویت‏بندی آن‏ها است که اگر این مرحله به درستی انجام شود، اجرای فرایندهای توسعه‏ی آموزشی راحت‏تر و موثرتر خواهد بود. این مطالعه با هدف تعیین توانایی های علمی و آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان از دیدگاه ایشان اجرا گردید.

روش ها

 این مطالعه مقطعی در سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه علوم پزشکی همدان بود، که 205 نفر از اساتید با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی آن اساتید نظرات خود را در مورد توانایی های علمی و آموزشی در چهار حیطه بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت با امتیاز 1 تا 5 اظهار نمودند. داده‏ها پس از جمع‏آوری از طریق آزمون‏های آماری t تک نمونه ای و تحلیل واریانس فریدمن تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج

از نظر اعضای هیات علمی، میانگین توانایی های علمی و آموزشی بر اساس امتیاز به ترتیب مهارت طراحی برنامه‏درسی (میانگین امتیاز= 3±10/4) ، به مهارت یاددهی و یادگیری (میانگین امتیاز= 2±24/4)، مهارت ارزشیابی آموزشی (میانگین امتیاز= 2±31/4) و مهارت مشاوره و ارتباط (میانگین امتیاز= 2±53/4) به ترتیب به عنوان اولویت‏های توانایی های علمی و آموزشی، از دیدگاه اساتید بود.

نتیجه گیری

 نتایج این مطالعه بیانگر این مساله بود که لازم است تمهیداتی در مورد حوزه طراحی برنامه درسی از نظر اعضای هیات علمی به عنوان اولویت اول توانایی های علمی و آموزشی اتخاذ شود و برگزاری دوره های آموزشی خاص جهت آشنایی بیش تر اساتید با عناصر و مولفه های طراحی برنامه درسی در دانشگاه علوم پزشکی همدان فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 461
لینک کوتاه:
magiran.com/p2071899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!